Search
Close this search box.

Lean – alles wat je moet weten over Lean

In dit hoofdartikel lees je alles wat je moet weten over Lean. Hier vind je de belangrijkste info en links naar blogs die dieper ingaan op de verschillende onderwerpen. Als je geïnteresseerd bent, neem ook een kijkje bij onze opleidingen.

Wat is Lean?


Lean is een manier van werken en een filosofie. Hierbij staat de klant en de werkvloer centraal. Met hulp van Lean stem je de organisatie af op de klant. Vervolgens breng je processen in kaart. Alles wat geen waarde toevoegt voor de klant, is een verspilling. Door verspillingen weg te halen of te minimaliseren, kan je al snel 10 procent aan kosten besparen met Lean. Lean vindt haar oorsprong in de productiewereld, maar is ook goed toepasbaar in de dienstensector.

Maar Lean is meer dan alleen bezuinigen. Als je 10 procent aan tijd weet te besparen, betekent dat niet dat je medewerkers hoeft te ontslaan. De medewerkers kunnen de bespaarde tijd gebruiken om jouw product en organisatie te verbeteren. Dit proces noemen we continu verbeteren. Continu verbeteren leidt tot een beter product, hogere klanttevredenheid en betrokken medewerkers.

Geschiedenis van Lean

De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik. In zijn boek “The Machine that changed the world” beschrijft hij de efficiënte manier van werken bij Toyota. Toyota werkte veel efficiënter dan haar concurrenten en heeft daar optimaal van geprofiteerd.

De sleutel tot het succes van Toyota was de focus op kwaliteit en snelheid. Amerikaanse concurrenten zoals Ford legden met innovaties als de lopende band vooral de nadruk op snelheid, maar dat bracht ook veel productiefouten met zich mee. In Japan waren natuurlijke grondstoffen schaars. Daarom ontstond de behoefte om alle grondstoffen optimaal te gebruiken en productiefouten te elimineren. Sakichi Toyoda begreep dit al in 1924 toen hij een machine uitvond die automatisch afslaat als er een fout is. Dit principe kennen we tegenwoordig als Jidoka.

Lean heeft zich door de jaren heen verder ontwikkeld bij Toyota. In de jaren ’90 publiceerden verschillende westerse auteurs over de manier van Lean produceren. Sindsdien zien we dat er in het westen steeds meer belangstelling is gekomen voor Lean. Vandaag de dag is Lean een bewezen en veelgebruikte verbetermethode.

Lees meer over de geschiedenis van Lean

Behaalde resultaten

Lean heeft al veel organisaties geholpen om processen efficiënter te organiseren. Zo zijn verspillingen weggehaald en kunnen klanten beter geholpen worden. Een mooi voorbeeld is hoe we Lean hebben toegepast in een streekziekenhuis. Het ziekenhuis liep er tegenaan dat het lastig was om een bed op tijd klaar te hebben voor een patiënt. Door het proces anders in te richten, was een bed gemiddeld 3 uur eerder beschikbaar.

Het ziekenhuis is slechts een van vele voorbeelden waar Lean geholpen heeft om klanten beter te bedienen. Meer voorbeelden van verbeteringen die wij in het verleden hebben gerealiseerd, kun je hier lezen.

Hoe begin je met Lean?

Lean introduceren bij een organisatie is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan Lean in 3 stappen bij elke organisatie geïntroduceerd worden. De eerste stap is om te bepalen wat de waarde is die jouw organisatie levert aan de klant. Met andere woorden: wie is de klant? En waar betaalt de klant voor?

Als we dit helder hebben, dan kunnen we verder met de tweede stap: alle overbodige zaken uit het proces halen. Om jouw product of dienst aan de klant te leveren, zijn er allerlei processen nodig binnen jouw organisatie. Die processen bestaan uit twee soorten activiteiten: (1) activiteiten die waarde toevoegen, en (2) activiteiten die geen waarde toevoegen, oftewel verspillingen.

Met hulp van een Value Stream Map (VSM) kunnen we de processen in jouw organisatie in kaart brengen. We krijgen dan inzicht in alle activiteiten die uitgevoerd worden om het product of dienst te produceren. Vervolgens gaan we aan de slag om verspillingen uit het proces te halen en waarde-toevoegende activiteiten zo efficiënt mogelijk in te richten.

De derde stap is continu verbeteren. Dit is een lastige stap. Het is hier zaak om de verbeteringen vol te houden. Het gebeurt heel vaak dat een organisatie een paar maanden na de verbetering terugvalt in oude gewoonten. Je kan deze stap vergelijken met een dieet: het is niet moeilijk om te beginnen, maar het is moeilijk om het vol te houden. Een Black Belt is in staat om een cultuur van continu verbeteren neer te zetten en te onderhouden.

Lees meer over het introduceren van Lean

Lean en Six Sigma

Six Sigma is een bekende methode die Lean goed aanvult. Als je alle verspillingen uit jouw proces hebt gehaald, dan kan je met hulp van Six Sigma het vernieuwde proces monitoren. Six Sigma is een hulpmiddel om processen meetbaar te maken en kwaliteit op orde te houden.

 

Een handige Six Sigma tool is de control chart waarmee je variantie in kaart brengt. In onderstaande control chart zie je dat er sprake is van natuurlijke variantie rond het gemiddelde. Dat is normaal en heb je in elk proces. Ook zie je enkele uitschieters, naar boven en naar beneden. Als de uitschieters buiten het acceptabele niveau (de rode lijnen) zitten, dan is er sprake van een productiefout. Een voorbeeld hiervan is een koude kop koffie of een verbrand broodje.

control chart

Six Sigma richt zich er op om deze fouten er uit te halen. De eerste stap is dus om data te verzamelen zodat je deze fouten überhaupt opspoort. Daarna kan je verschillende tools toepassen om de grondoorzaken op te sporen en te elimineren. Via onderstaande links kan je verder lezen over Six Sigma:

Kun je Lean en Six Sigma makkelijk uitleggen?

Wat is Six Sigma en hoe pas je het toe?

Opleidingen

Wil je leren hoe je Lean (en Six Sigma) kan toepassen in jouw organisatie? Volg dan een van onze hooggewaardeerde opleidingen. We verzorgen trainingen in kleine groepen en besteden veel aandacht aan de praktijk. Je krijgt ook veel ruimte om jouw eigen casus in te brengen. Meer informatie is beschikbaar via onderstaande links en in de brochure.

Lean Six Sigma Green Black Belt Certification

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden