Alle blogsLean

Lean filosofie – waarde toevoegen voor de klant

By 10 september 2020 november 20th, 2020 Geen Reacties
Lean filosofie

Wat is Lean? Lean is een toolbox om verspillingen weg te nemen. Lean is een management benadering gericht op het maximaliseren van de klantwaarde. Lean is een methode om doorlooptijden te verkorten. Lean is een filosofie waarbij de Gemba (werkvloer) en de klant centraal staan.

Lean filosofie: stel de Gemba en de klant centraal

In dit stuk gaan we het hebben over Lean als filosofie. In Lean als filosofie draait het om de Gemba en de klant. De Gemba is synoniem voor de werkvloer. De werkvloer creëert namelijk de waarde en de taak van het management is het faciliteren van de werkvloer zodat zijn de waarde kunnen maximaliseren. Deze waarde voegt iets toe voor de klant die bereid is daarvoor te betalen. Doordat de doorlooptijden in een Lean organisatie korter zijn dan in een traditionele (niet-Lean) organisatie, komt er sneller geld binnen waarmee weer de werkstromen gefinancierd kunnen worden.

Afgestemd op de klant met ‘just-in-time’

In de filosofie van Lean draait het om de klant en de Gemba. De principes die dit ondersteunen zijn JIT en Jidoka of Jidohka. JIT staat voor just-in-time. In plaats van dat je werkt met voorraden en dat iedereen genoeg te doen heeft, zorg je ervoor dat je bent voorbereid voor de eerst volgende vraag. Dat vereist discipline, maar het gevolg is wel dat de kosten veel lager zijn dan in organisaties die zijn ingericht met werkvoorraden en dat iedereen genoeg te doen heeft.

Jidoka: het waarborgen van kwaliteit

Jidoka of Jidohka is een synoniem voor kwaliteit. Oorspronkelijk komt dit principe van Sakichi Toyoda. Deze founding father van Toyota was een uitvinder. Hij had een uitvinding waardoor een weefgetouw automatisch afslaat als er iets fout gaat. Dit principe is Jidoka of Jidohka. In een proces betekent dit dat je niet toelaat dat een fout product wordt doorgezet naar de volgende schakel. Liever het proces stop zetten dan foute producten doorgeven.

In traditioneel management is het proces stopzetten geen optie, omdat er dan ‘geen geld wordt verdiend’. In Lean gaat kwaliteit boven tijd omdat je wilt voorkomen dat je later in het proces alsnog de fout moet herstellen of erger, de klant iets krijgt wat niet goed is. De herstelkosten wegen dan niet op tegen het blijven doorgaan.

jidoka

De voordelen van werken volgens de Lean filosofie

Als je in een organisatie deze principes wilt toepassen, dan moet de vraag beantwoord worden: ‘Waarom?’. En dan kom je op de Lean filosofie waarin de Gemba en de klant centraal staan. Door de processen net wat anders te organiseren, verkort je de doorlooptijden, verlaag je de kosten en word je steeds beter in wat je doet. Het steeds beter worden kennen we ook als Kaizen.

In de 5ST3PS aanpak staan zowel de tools, als de methode als de filosofie centraal, waarbij het gaat om waarde maximalisatie voor alle stakeholders.

Zelf leren?

Volg dan een van onze Lean opleidingen. Tijdens onze opleidingen maken we gebruik van echte casussen en is er voldoende ruimte om jouw situatie in te brengen. Bovendien krijg je een internationaal erkend certificaat als je slaagt voor het examen!

Lean Six Sigma Green Black Belt Certification

Laat een reactie achter