Lean E-learning
Agile en Scrum E-learning
Waarde gaat over de vraag wat waarde is voor de klant of afnemer van een output. Elk proces kent een output en deze output heeft een waarde voor de ontvanger. Deze afner of klant kan zowel intern als extern zijn. Als iemand iets ontvangt wat geen waarde heeft, dan is dat een verspilling.
Waardestroom gaat over alle handelingen die nodig zijn om van inputs door waardecreatie de output te maken die voor de afnemer waarde heeft. Alle handelingen zijn gericht op transformatie zodat door de waardestroom waarde wordt toegevoegd aan alle inputs. Behalve waarde voor de eindklant, worden ook handelingen gedaan die geen waarde toevoegen, maar misschien wel noodzakelijk zijn.
Flow gaat over het afstemmen en balanceren van alle handelingen waarbij de verspillingen geminimaliseerd zijn. Dan hebben we het over de 3 MU Muri Muda Mura. Lees meer over muda mura en muri.
Pull gaat erover dat het proces in beweging komt zodra er een voorliggende vraag is. Het tegenovergesteld van Pull is Push en dan wordt de klantvraag door het proces heen geduwd. Als er dan meerdere vragen komen, krijg je vanzelf een bottleneck. De bottleneck is de schakel die uiteindelijk het tempo bepaalt. Door Pull stem je de vraag op de beschikbare capaciteit af.
Perfectie gaat erover dat je het proces na verbeteren op peil houdt. Dus niet dat je terugvalt. Lean Daily Management en Continu Verbeteren zijn onderdeel van de vaardigheden om ervoor te zorgen dat je niet terugvalt naar het niveau voor verbeteren.
Lean management is te beschouwen als een dieet. Processen worden afgeslankt waardoor mensen weer de tijd hebben om het werk wat ze nu laten liggen af te maken. Organisaties die niet Lean zijn georganiseerd leven vaak bij de dag. Incidenten, inkomende spoedjes en moetjes, escalaties, issues een werkdag is zo gevuld. Veel mensen zitten op een positie dat ze na de officiële werktijd nog doorgaan met het afwerken van alle issues en problemen. Wat we hier zien zijn symptomen van zogenaamde niet gesynchroniseerde processen waar verspillingen in zitten.
Uitleg over het plan van aanpak van 5st3ps om de bezoeker kennis over Lean Management bij te brengen. Denk hierbij ook aan de manier van les geven van 5st3ps dat onderscheidend is ten opzichte van concurrenten (partijen waar je ook Lean Management leert toepassen)
Lean management zoals we het in het Westen kennen is ondertussen al meer dan 30 jaar oud. Toch is Lean en Lean Six Sigma voor de meeste organisaties nieuw in de toepassing. Veel organisaties weten wel wat het is, maar worstelen ermee hoe je de traditionele patronen vervangt door nieuwe patronen, zonder dat de organisatie in de stress raakt. Het change management vanuit het Toyota Productie Systeem werkt uitstekend in Japan, alleen voor de beroepspraktijk zul je in het Westen andere accenten moeten leggen.
Bij 5ST3PS hebben we de koppeling met wetenschappelijk onderzoek. Onze Master Black Belt Willem Salentijn geeft als onderzoeker samen met VU University en Heriot-Watt University leiding aan een longitudinaal onderzoek naar de factoren in Lean die in het Westen succes voorspellen. Deze inzichten passen we in onze opleidingen toe. Er zijn veel boeken over Lean, maar vooral vanuit de populaire management literatuur geschreven door consultants. 5ST3PS is het enige lean magement instituut dat wetenschappelijk onderzoek financiert. Hiermee lopen we voorop ten opzichte van de rest in de markt.
Wij zijn 5ST3PS, al sinds 2017 de Beste Opleider van Nederland.
Onze bekroonde Lean, Six Sigma en andere zakelijke opleidingen met geaccrediteerde trainers van wereldklasse helpen uw bedrijf en personeel om slimmer, beter, sneller en goedkoper te werken.
Volgen