Search
Close this search box.

Lean Thinking: verbeter organisaties en processen

Lean Thinking is de titel van de bestseller uit 1996 van Womack en Jones. Na jaren van inkrimpen, processen herinrichten en bezuinigingen kwam dit boek in het Westen op het goede moment. Lean Thinking gaf namelijk een ander paradigma op hoe je organisaties en processen verbetert. In plaats van te focussen op kosten, was de boodschap te focussen op de klantwaarde en alles daaraan ondergeschikt te maken. Wat blijkt: als je focust op kosten krijg je krimp. Als je focust op klantwaarde, krijg je groei en minder kosten. Dat klinkt als een tegenstelling, maar Toyota was en is het bewijs dat deze aanpak werkt.

Lean Thinking principes

In het boek Lean Thinking worden een aantal principes gegeven die leidend zijn voor Lean Management en Lean zoals we dat vandaag de dag kennen. Deze principes zijn:

  1. Waarvoor is de klant bereid te betalen of wat heeft de afnemer nodig?
  2. Hoe wordt de waarde gecreëerd?
  3. Hoe verloopt de waarde creatie?
  4. Wanneer krijg je het signaal om iets te gaan doen?
  5. Hoe houd je het bereikte niveau op peil en word je steeds beter.

Lean Thinking draait om het besef hoe je de waarde optimaliseert en doorlooptijden verkort. Hoe korter de doorlooptijd, hoe lager de kosten en hoe sneller je het geld krijgt van de klanten.

Het probleem is dat managers de waarde voor de klant uit het oog hebben verloren en hoe ze die moeten creëren. Door te focussen op hun bestaande organisaties en verouderde definities van waarde, creëren managers verspillingen en blijven organisaties stagneren. Wat in plaats daarvan nodig is, is ‘lean thinking’ om managers te helpen duidelijk waarde te specificeren en alle waarde creërende activiteiten op elkaar af te stemmen en dit te faciliteren.

Zelf leren om processen te verbeteren

Een Green Belt en een Black Belt leert in de opleidingen van 5ST3PS hoe je deze principes moet toepassen. Lean Thinking en het toepassen van de principes waarde, waardestroom, flow, pull en perfectie brengen je veel. Verkorten doorlooptijden, lagere kosten, minder uitval en rework. Om dit te faciliteren heb je lean thinking nodig. Als je namelijk focust op kosten reductie, is het risico dat je alleen korte termijn succes realiseert. De klantwaarde centraal zetten in het hele handelen en denken is de sleutel tot lange termijn succes.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden