Alle blogsLean

Taiichi Ohno – De Grondlegger Van Lean

By 14 juli 2019 november 17th, 2020 Geen Reacties
De Grondlegger Van LEAN

Vorige week ben ik incompany opgeleide Green Belts tegen gekomen die niet wisten wie Ohno was. Ohno is een grondlegger van Lean en hij zocht naar manieren om de tijd tussen klantvraag en levering te verkorten door alle waste weg te halen en continu op zoek te gaan naar de betere manier door de mensen die het werk doen te faciliteren. Wist jij stiekem ook niet wie Ohno was? Lees dan dit artikel voor wat achtergrond en geschiedenis over Lean.

De grondlegger van Lean

Ohno heeft na de Tweede Wereldoorlog bij Toyota een slimme manier van produceren ingevoerd. Later kwam zijn methode bekend te staan als de Lean methode. Wat was er zo bijzonder? Toyota was in staat om met een veel kleiner budget te concurreren met Amerikaanse autofabrikanten. Dit was mogelijk dankzij een efficiënte organisatie en weinig verspillingen. Bij Toyota werkten ze destijds al met de principes Jidoka en Just-in-Time (JIT). Ohno heeft dit soort principes samengebracht en uitgebouwd.

De principes van Ohno

Wat maakte de Toyota manier nou zo anders dan de Amerikaanse concurrenten? Bij de Amerikaanse concurrenten lag de nadruk op harder werken. Natuurlijk heeft de lopende band van Ford een efficiëntieslag opgeleverd, maar medewerkers werden bij Ford niet geacht om mee te denken over hoe het productieproces beter kon. Bij Toyota deden ze dat wel. Volgens Ohno zijn de medewerkers de specialisten en moet je hen in staat stellen om het product te verbeteren. Dit proces van continu verbeteren kennen we ook als Kaizen.

De focus lag dus enerzijds op het verbeteren van de kwaliteit. Anderzijds moesten de kosten ook laag blijven. Ohno zag zeven vormen van verspillingen in zijn organisatie: transport, voorraden, beweging, wachten, overproduceren, overprocessing en defects. Hij begreep ook wel dat je altijd wel wat verspillingen overhoudt in het productieproces. Het doel was om de verspillingen te minimaliseren en waar mogelijk te elimineren.

Kortom: wat kunnen we leren van Ohno? Stel de medewerkers (specialisten) centraal en probeer altijd op een slimmere manier te werken. Als je slimmer werkt, kan je ook verspillingen minimaliseren of zelfs elimineren.

Verder lezen

Dit artikel is onderdeel van een aantal artikelen over de geschiedenis van Lean. Lees het hoofdartikel via onderstaande link!

Geschiedenis van Lean

Zelf leren?

Zelf leren Lean goed toe te passen? Ga dan naar onze Lean opleidingen.

Laat een reactie achter