William Edwards Deming
William Edwards Deming is één van de grote kwaliteitsgoeroes. Naast Juran, Crosby en tegenwoordig Antony heeft hebben zij het denken in kwaliteit veranderd. Deming was een toonaangevende Amerikaanse statisticus, hoogleraar en consultant. Bekend voor zijn revolutionaire bijdragen aan het moderne kwaliteitsmanagement, heeft Deming een blijvende impact op industrieën wereldwijd. Wie was hij en hoe heeft hij kwaliteitsdenken beïnvloed?
Wie was Deming?
Deming was een leerling van Shewhart die je misschien nog kent uit een eerder artikel van 5ST3PS over hoe je processen beheerst. In traditionele technieken controleer je mensen en als er iets fout gaat kijk je wie dat heeft gedaan. In Lean management en Six Sigma leer je dat mensen niet het probleem zijn. Slechte besluiten en slechte processen leiden nu eenmaal tot fouten. Dus moet je als je minder fouten wilt niet meer controles inrichten of mensen meer aansturen, je moet iets anders doen. Zowel in de tooling als in de mindset.
Als je meer wilt lezen over controle in processen lees dan HIER
14 punten van Deming
Deming introduceerde zijn befaamde “14 punten voor management,” die essentieel zijn voor bedrijven die streven naar hoge kwaliteit en efficiëntie. Deze principes hebben de basis gevormd voor internationale kwaliteitsstandaarden zoals ISO 9001 en Six Sigma. Deze kun je lezen in zijn baanbrekende boek “Out of The Crisis”, een leidraad voor organisaties die naar beter willen. Welke zijn dan deze 14 punten van William Edwards Deming die de leidraad zijn voor goed management?
- Creëer een Constant Doel: Richt je op lange-termijn strategieën in plaats van kortetermijnwinsten.
- Adopteer de Nieuwe Filosofie: Management moet volledig betrokken zijn bij het handhaven van hoge niveaus van kwaliteit en productiviteit.
- Beëindig Afhankelijkheid van Massa-inspectie: Focus op de kwaliteit van het proces, niet alleen op de kwaliteit van het eindproduct.
- Selecteer Leveranciers op Basis van Kwaliteit: Prijs mag niet de enige factor zijn bij de selectie van leveranciers.
- Verbeter Continu: Streef constant naar verbetering van processen en systemen.
- Training op de Werkplek: Zorg voor adequate training voor alle werknemers.
- Leiderschap: Leiders moeten de middelen bieden om het werk efficiënt uit te voeren.
- Drijf Angst uit: Creëer een veilige en open werkomgeving.
- Breek Muren Af tussen Afdelingen: Werk als één team naar gemeenschappelijke doelen.
- Verwijder Slogans en Targets: Slogans en targets leiden tot korte termijn denken.
- Elimineer Werkstandaarden en Quota’s: Focus op kwaliteit boven kwantiteit.
- Bevorder Trots op Werkmanschap: Laat werknemers de voldoening ervaren van goed uitgevoerd werk.
- Onderwijs en Zelfverbetering: Stimuleer constante educatie en persoonlijke groei.
- Implementeer Actie: Management moet actie ondernemen om alle 13 voorgaande punten te implementeren.
Statistische Proces Controle SPC
Als jouw werkdag precies zo loopt zoals je je in de ochtend had voorgenomen en als je nooit hoeft te reageren op incidenten, dan hoef je het onderstaande stuk niet te lezen. Maar als dat niet zo is, heb je waarschijnlijk te maken met een niet-beheerst proces. Beheerst of niet-beheerst is een statistisch begrip en in de data kun je al zien of processen doen wat ze moeten doen. Deze kennis kun je in jouw voordeel gebruiken en dat is de kern van Statistische Proces Controle afgekort SPC. William Edwards Deming is hierin baanbrekend geweest. Zowel als Lean Six Sigma Green Belt en als Lean Six Sigma Black Belt leer je hoe je dit inricht en gebruikt. Met als gevolg dat je bezig bent met hoofdzaken in plaats van brandjes blussen.
SPC is trouwens niet alleen iets van Six Sigma. Het gebruik van control charts of regelkaarten vind je ook in de Lean Green Belt en de Lean Black Belt in de module Quality Management Tools. Deze opleidingen kun je trouwens ook vanuit huis volgen.
Hoe Deming ons heeft beïnvloed?
Wat onderscheidt William Edwards Deming is zijn integrale benadering van kwaliteitsmanagement. Hij geloofde niet alleen in statistische methoden maar ook in de kracht van bedrijfscultuur en werknemersbetrokkenheid. Deze combinatie is een voorspeller voor lange termijn succes en als je de Lean Six Sigma Master Black Belt doet, leer je in de opleiding van 5ST3PS om hier een systeem voor op te zetten. Met een net andere manier van sturen met betere resultaten.
Hoe kan ik hier zelf mee aan de slag?
In de opleidingen van 5ST3PS leren we je dat sturen op processen betere resultaten oplevert dan sturen op mensen. En dat je de mensen in jouw organisatie moet faciliteren met de juiste middelen. Hiermee ben je nooit klaar en continu verbeteren is dan ook geen kwestie van verbeterprojecten. De kern van een cultuur van continu verbeteren is dat je het verbeterde systeem in stand houdt en verder uitbouwt. Stappenplannen krijg je in onze opleidingen en als je extra ondersteuning wilt kun je voordeling een coachingpakket krijgen voor de praktijkcertificering.
Wat zijn trouwens bekende quotes van Deming?
Deming is bekend om zijn kernachtige uitspraken waar veel wijsheid in zit. Onderstaand enkele van zijn meest geciteerde uitspraken.
- “It is not enough to do your best; you must know what to do, and then do your best.”
- “Quality is everyone’s responsibility.”
- “Without data, you’re just another person with an opinion.”
- “In God we trust; all others bring data.”
- “A bad system will beat a good person every time.”
- “The aim of leadership should be to improve the performance of man and machine, to improve quality, to increase output, and simultaneously to bring pride of workmanship to people.”
- “Change is not required. Survival is not mandatory.”
- “If you can’t describe what you are doing as a process, you don’t know what you’re doing.”
- “The customer is the most important part of the production line.”
- “People with targets and jobs dependent upon meeting targets are people who will probably meet the targets – even if they have to destroy the enterprise to do it.”
Deze uitspraken weerspiegelen zijn diepgaande inzichten in management, kwaliteit, en menselijk gedrag in organisaties. Ze worden vaak aangehaald in discussies over kwaliteitsmanagement en blijven relevant voor professionals in dit vakgebied.