Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Total Productive Maintenance Services

Total Productive Maintenance Services

In Total Productive Maintenance Services lees je hoe je processen in de service industrie efficiënter en effectiever kunt maken. TPM is onderdeel van Lean en is oorspronkelijk is ontwikkeld voor de productie-industrie. In de loop der jaren heeft het concept echter ook aan populariteit gewonnen buiten de productieomgeving. In deze blog gaan we in op hoe TPM kan worden toegepast in de dienstensector. Met de nieuwe inzichten kun je de principes op willekeurig welk proces toepassen. Wil je eerst nog een uitleg over TPM dan ga je naar deze longread HIER. 

Hoe pas je dit concept toe op dienstomgevingen?

In dienstenomgevingen heb je niet te maken met machines en materialen die je verwerkt. Hoe kun je dan de principes voor Total Productive Maintenance toepassen? Lees voor machines systemen en voor materialen informatie en je bent al een heel eind. Verder zowel in productie als in services heb je te maken met mensen. Dan weet je dat je te maken hebt met fouten, rework en verschillen. De verschillen tussen productie en services vervagen onder andere door Industry 4.0. De eerste stap is als je hiermee aan de slag gaat als bijvoorbeeld Lean Black Belt of Lean Six Sigma Black Belt overeenstemming te hebben over de principes. Welke zijn deze dan?

Principes voor Total Productive Maintenance Services

Je hebt 4 principes voor Total Productive Maintenance of TPM die de grondslag zijn voor toepassing in de services industrie.

  1. Continue verbetering Net als in de productiesector, moet je streven naar continue verbetering. Dit betekent het identificeren en elimineren van inefficiënties en het waarborgen van kwaliteit in alle fasen van de dienstverlening.
  2. Betrokkenheid van medewerkers Elke medewerker moet je betrekken zijn bij het proces van onderhoud en verbetering. Dit betekent training, communicatie en het toekennen van verantwoordelijkheden.
  3. Preventief onderhoud Dit betreft het anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen. In de dienstensector kan dit betekenen dat IT-systemen regelmatig worden geüpdatet en gecontroleerd op potentiële problemen.
  4. Zero defects Het doel moet zijn dat je diensten levert zonder fouten of defecten. Dit kan worden bereikt door ingebouwde kwaliteitscontroles en feedbackloops.

Basis op orde voor Total Productive Maintenance Services

Als je overeenstemming hebt over de principes kun je eerst de basis op orde brengen voor Total Productive Maintenance Services. 5S is een systematische aanpak voor het organiseren van het werk en de (virtuele) werkplek. De oorsprong van 5S ligt in Japan en is nauw verbonden met Japanse productiepraktijken, vooral binnen Toyota, als deel van het Toyota Productie Systeem (TPS). 5S is gebaseerd op vijf Japanse termen die allemaal beginnen met de letter “S”. Deze zijn:

Seiri (整理): Sorteren, verwijderen van onnodige items.
Seiton (整頓): Schikken, organiseren van items zodat ze gemakkelijk te vinden zijn.
Seiso (清掃): Schoonmaken, houd jouw werk overzichtelijk.
Seiketsu (清潔): Standaardiseren, creëer regels en standaarden.
Shitsuke (躾): Discipline, houd je aan de regels en handhaaf de standaarden.

Meer lezen over 5S en hert vasthouden van discipline kun je in deze longread HIER

Starten met efficiënter en effectiever maken van het werk

Nadat je de basis op orde hebt gebracht voor Total Productive Maintenance Services, kun je verder gaan met heel gericht activiteiten efficiënter en effectiever te maken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld small group activities waarbij je de voortgang bespreekt met een activity board. Hierbij is het wel essentieel dat je activiteiten meet. Centraal in TPM staat de OEE oftewel de Overall Equipment Effectiveness. Deze bestaat uit 3 factoren namelijk beschikbaarheid, de prestatie en de kwaliteit. Deze is toepasbaar in zowel industrie als services en in combinatie met Total Productive Maintenance kun je dan goed de verbetering meten. 

In de Lean Black Belt en Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS gaan we met een echte casus aan de slag om te laten zien hoe je dit doet. Meer lezen over de OEE doe je trouwens in deze uitgebreide blog HIER. 

Wanneer pas ik TPM effectief toe in industrie of in services?

Lean is een verzamelnaam en TPM is een interventie. Net zoals 5S, TPS, Lean Thinking, Lean Management, WCM en zo heb je er nog een paar. Naast het kennen van de methoden moet je dus echt inzicht verwerven in wanneer je welke methode toepast. Daarbij zijn de competenties analyseren en diagnosticeren heel erg belangrijk. Zowel de klassikale opleidingen als de elearnings zijn competentiegericht zodat je de vaardigheden leert en inzichten krijgt wanneer je nu wat doet. Dit doen we interactief. Voor een naslagwerk raden we Lean Six Sigma van Noordhoff aan, het meest gebruikte boek in Bachelor opleidingen.

Heb je interesse in de klassikale opleiding ga dan naar https://www.www.5st3ps.nl/opleidingen/https://www.www.5st3ps.nl/opleidingen/

Heb je interesse in een voordelige elearning ga dan naar https://www.www.5st3ps.nl/online-e-learnings/

Heb je een budget tot 1000 euro kijk dan op https://www.www.5st3ps.nl/opleidingen-tot-1000-euro/

Voor het boek ga je naar https://www.www.5st3ps.nl/lean-voor-het-hogere-onderwijs/ 

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden