Search
Close this search box.

Waarom 6 sigma

waarom 6 sigma

in waarom 6 sigma lees je waarom je vooral leest over 6 sigma en bijvoorbeeld niet over 5 sigma. Of lager. Een zes sigma niveau staat voor 3,4 fouten per 1 miljoen kansen. In dit artikel lees je eerst over de geschiedenis van six sigma. Daarna over de praktische toepassing.

Geschiedenis van 6 sigma

Six Sigma heeft zijn oorsprong in de jaren 1980 bij Motorola. Het concept werd ontwikkeld door Bill Smith, een ingenieur bij Motorola. Je kent 6Sigma als methode om kwaliteit te verbeteren en dat was het doel van het concept 6 sigma niveaus. Wat je wilt is voldoen aan de specificaties van de klant. Deze kun je praktisch maken door de Critical-to-Quality oftewel de CTQ.

Waarom 6 sigma? Vanuit strategisch oogpunt wil je met Six Sigma was de variatie in processen minimaliseren. Zoals Jack Welch zei is variatie wat de klant voelt en ervaart.  Six Sigma verwijst naar een statistische term die de nauwkeurigheid van een proces meet. Het betekent dat het proces 99,99966% van de tijd defectvrij moet zijn, wat neerkomt op ongeveer 3,4 defecten per miljoen mogelijkheden.

Kwaliteitsmethode

In 1987 lanceerde Motorola officieel het Six Sigma-programma. De basis is een gestructureerde en data-gedreven aanpak voor procesverbetering. Het succes van Motorola met Six Sigma trok de aandacht van andere grote organisaties. Bedrijven zoals General Electric (GE) en Honeywell Six Sigma omarmden in de jaren negentig Six Sigma.

Het concept van waarom 6 sigma verspreidde zich snel over verschillende sectoren en industrieën en evolueerde tot een uitgebreide methodologie met verschillende certificeringen. De meest bekende zijn de Lean Green Belt, Lean Six Sigma Green Belt de Lean Black Belt en de Lean Six Sigma Black Belt. Het is een veelgebruikte benadering geworden voor het verbeteren van de kwaliteit. Het verminderen van kosten en het stimuleren van klanttevredenheid. Je kunt de principes gebruiken voor zowel productie als dienstverlening.

Wat betekent dit voor jou als kwaliteitsprofessional?

Veel kwaliteitsprofessionals zoals verbetermanagers, continuous improvement manager of kwaliteitsmanager focussen zich heel erg op problemen en grondoorzaken. Alleen wat je dan ziet is dat als je iets oplost, er ergens anders weer een probleem ontstaat. Waarom 6 sigma kijkt hier anders naar. Namelijk focus op de variatie in processen. Door net anders te kijken naar proces problemen zie je het grotere plaatje en neem je besluiten op basis van data.

Als je six sigma toepast, dan ben je bezig met feiten in plaats van aannames, hoe goed onderbouwd ze ook kunnen zijn. In de Six Sigma opleidingen van 5ST3PS leer je hoe je patronen ziet in de data. Zo kun je procesruis onderscheiden van veroorzakers en kun je werkelijk de doelen bereiken die je wilt.

Welke sigma niveau zijn voor mijn proces geschikt?

Als je praktisch geen fouten wilt, zoals bijvoorbeeld in de automotive industrie , dan wil je een 6 sigma level hebben. Als dit wat minder ertoe doet, dan kun je lager zitten, waarbij 4 sigma als een minimum wordt beschouwd. Four Sigma, ook bekend als “4σ”, is een methode die zich richt op het beperken van variatie en het minimaliseren van defecten in een proces. Het verwijst naar een proces dat binnen een tolerantie van drie standaarddeviaties van het gemiddelde werkt. Dit betekent dat ongeveer 99,4% van de resultaten binnen de specificaties valt.

Is 3 sigma niet voldoende?

Three Sigma, ook bekend als “3σ”, is een methode die zich richt op het beperken van variatie en het minimaliseren van defecten in een proces. Het verwijst naar een proces dat binnen een tolerantie van drie standaarddeviaties van het gemiddelde werkt. Dit betekent dat ongeveer 93,3% van de resultaten binnen de specificaties valt, terwijl ongeveer 6,7% buiten de specificaties valt. Dat is dan meer dan 1 op de 20. Dat is best wel veel zeker als je deze doorrekent in de opbrengst van het proces.

Hoe bepaal je dan het sigma niveau?

Je kunt de volgende vuistregel makkelijk hanteren. Als je je geen fouten kunt veroorloven, dan ga je voor een six sigma niveau. Je wilt bijvoorbeeld niet dat als je deelneemt aan het autoverkeer, dat dan de techniek je in de steek laat. Als je fouten zo veel mogelijk wilt voorkomen, ga je voor een 4 sigma of een 5 sigma niveau. Is jouw proces niet op orde, dan is jouw doel stabiliseren en 3 sigma en streven naar minimaal 95% binnen de specificaties.

De volgende vraag is dan wat haalbaar en realistisch is. In de Lean Six Sigma opleiding van 5ST3PS zowel in de klassikale opleiding als de elearning leer je hoe je dit niveau precies bepaalt en dan de stappen zet om deze te bereiken. Zo weet je wat passend is en kun je dit met data onderbouwen. Als je alleen een Lean Green Belt of een Lean Black Belt hebt gedaan, kun je overwegen een Six Sigma upgrade met de Six Sigma Green Belt te doen. Zo krijg je het stukje data onderbouwing van 6 sigma welke verder gaat dan wat je in Lean hebt gekregen.

VERDER LEZEN

Wil je meer weten over het bereiken van een constante kwaliteit? Lees dan de volgende artikelen:

Wil je meer lezen over CTQs klik dan op deze link

Hoe zit het met acceptabele foutmarges? Dan deze link.

Wil je in het algemeen meer lezen over Six Sigma dan ga je hier verder.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden