Search
Close this search box.

Joseph Juran

De Onuitwisbare Impact van Joseph Juran op Kwaliteitsdenken

Als er één naam is die synoniem staat aan revolutionaire veranderingen in kwaliteitsmanagement, dan is het Joseph Juran. Zijn gedachtegoed heeft de manier waarop we naar kwaliteit kijken fundamenteel veranderd en blijft vandaag de dag nog steeds relevant. Laten we eens duiken in de nalatenschap van Juran. En ontdekken hoe je zijn universele principes kunt toepassen. Je leest zometeen over wie hij was en wat zijn bijdrage is geweest aan kwaliteitsmanagement, kwaliteitscontrole, kwaliteitsplanning en kwaliteitsverbetering.

Joseph Juran: Architect van Kwaliteit

Joseph M. Juran was een Roemeens-Amerikaanse ingenieur en managementconsultant, bekend als een van de vaders van kwaliteitsmanagement naast W. Edwards Deming. Juran’s filosofie draaide om de overtuiging dat kwaliteit niet alleen de verantwoordelijkheid van de productieafdeling was, maar van de gehele organisatie. Juran benadrukte het belang van het betrekken van het management bij het planningsproces. Zo kon je volgens hem snel hindernissen wegnemen.

Meer lezen over de theorie van Deming en hoe je dit toepast om processen beter te maken kun je HIER

Het Juran Trilogy-Model

Een van Joseph Juran meest invloedrijke bijdragen is het ‘Juran Trilogy’-model. Dit model bestaat uit drie kernprincipes – Kwaliteitsplanning, Kwaliteitsbeheersing, en Kwaliteitsverbetering. Deze principes legden de basis voor een holistische benadering van kwaliteit, waarbij elke afdeling binnen een organisatie wordt aangemoedigd om aan verbetering te werken. Deze strategie kom je vandaag de dag tegen als een Operational Excellence OpEx strategie. 

Meer lezen over Operational Excellence OpEx strategie kun je HIER

Kwaliteit door de Hele Organisatie

Juran geloofde in ‘kwaliteit door de hele organisatie’. Dit concept was een doorbraak in een tijd waarin kwaliteit voornamelijk werd gezien als de taak van de kwaliteitscontroleafdeling. Zijn ideeën leidden tot de realisatie dat kwaliteit het resultaat is van interacties tussen verschillende afdelingen en niet alleen het product van de laatste stap in een productielijn. Verder was Joseph Juran een pionier in het benadrukken van de rol van de klant in het kwaliteitsproces.

Hij introduceerde het idee dat het voldoen aan of overtreffen van klantverwachtingen de ultieme definitie van kwaliteit is. Hierbij moet je helder hebben wanneer Goed Goed is en de klantspecificaties scherp hebben. Een Critical-to-Quality of CTQ moet je dan ook altijd op de klant baseren als je wilt weten of je kwaliteit levert.

Meer lezen over hoe je een CTQ opstelt en een handig template kun je HIER

De Pareto-principe

Joseph Juran herintroduceerde ook het Pareto-principe in het kwaliteitsmanagement. Dit principe stelt dat een groot deel van problemen (80%) voortkomt uit een klein aantal oorzaken (20%). Door zich te concentreren op de belangrijkste oorzaken van problemen, kun je als Lean Green Belt, Lean Six Sigma Green Belt, Lean Black Belt en Lean Six Sigma Black Belt effectiever en efficiënter werken aan kwaliteitsverbetering.

Meer lezen over het toepassen van Pareto en een handig template vind je HIER

Juran’s Invloed Vandaag

In het huidige tijdperk van digitalisering en globalisering is Joseph Juran zijn gedachtegoed nog steeds een pijler in kwaliteitsmanagement. Organisaties wereldwijd hanteren zijn principes om kwaliteit te integreren in elk facet van hun bedrijfsvoering. Zijn nadruk op continue verbetering en de betrokkenheid van alle afdelingen zijn nu standaardpraktijken in veel industrieën. In een tijd waarin de industrie zich vooral richtte op productie en winst, stelde Juran ethiek en duurzaamheid centraal in zijn kwaliteitsvisie. Hij zag kwaliteit niet alleen als een manier om bedrijfsresultaten te verbeteren, maar ook als een middel om het welzijn van de gemeenschap en de omgeving te verbeteren. Deze ethische benadering van kwaliteit heeft de weg geëffend voor hedendaagse discussies over corporate responsibility en duurzaam ondernemen.

Conclusie

Joseph Juran heeft niet alleen het kwaliteitsdenken in zijn tijd veranderd, maar zijn ideeën en principes blijven tot op de dag van vandaag relevant. Zijn holistische benadering van kwaliteitsmanagement en het belang van continue verbetering zijn nog steeds de hoekstenen van effectief en efficiënt kwaliteitsbeheer in organisaties over de hele wereld.

Dankzij onder andere zijn werk, zijn we tot de conclusie gekomen dat traditionele technieken van management en kwaliteit niet werken. Tenminste je bent vooral bezig met symptoombestrijding. Als je echt performance wilt verbeteren door grondoorzaken aan te pakken kom je terecht bij Six Sigma. En als je echt waarde wilt creëren en alle onzin uit processen wilt halen kom je terecht bij Lean. De combinatie van Lean en Six Sigma is dan ook de krachtigste die er is om makkelijker, beter, sneller en goedkoper te werken.

Om jouw marktwaarde te verhogen raden we een gecertificeerde opleiding aan waarbij je een certificaat krijgt door een officieel Internationaal examen af te leggen. Vaak krijg je alleen een certificaat van de opleider, eventueel na een examen afgenomen door bijvoorbeeld de docent. Bij 5ST3PS krijg je bij alle opleidingen een voucher voor het examen bij ILSSI, de norm voor kwaliteit.

Wil je lezen welke gecertificeerde klassikale opleiden we hebben ga dan verder HIER

Zoek je een voordelige variant met Internationale certificering ga dan verder HIER

Dit artikel is geschreven door onze Master Black Belt Willem Salentijn

Wil je willem rechtstreeks benaderen neem dan contact met ons op via DEZE LINK

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Voor meer informatie lees meer in onze kennisbank

Brochure downloaden

Brochure downloaden