Search
Close this search box.

Omgaan met weerstand in LEAN

Omgaan met weerstand lean

Omgaan met weerstand lean gaat over de weerstand die je tegenkomt als je met Lean of Lean Six Sigma start. Zoals je weet zijn Lean en Lean Six Sigma manieren om processen makkelijker, beter, sneller en goedkoper te maken. Lean kijkt vooral naar de proceskant en Six Sigma vooral naar de data. Samen de krachtigste methodiek voor het verbeteren van processen.

Alleen wat goed is, is niet vanzelfsprekend en je merkt als je start met Lean of Lean Six Sigma dat er weerstand is tegen deze verandering. En de vraag is dan hoe je daarmee omgaat. Dan maakt het niet veel uit of je een Lean Green Belt, een Lean Six Sigma Green Belt, een Lean Black Belt of een Lean Six Sigma Black Belt bent. Je krijgt ermee te maken. In dit artikel lees je waar de weerstand in zit en hoe je ermee omgaat.

omgaan met weerstand lean: hoezo problemen?

Lean en Lean Six Sigma zijn probleem oplossende methoden. Alleen dat betekent dan dat je een probleem hebt. En als jouw werk is dat je problemen oplost, wil dat zeggen dat je denkt in oplossingen. Veel mensen zijn bezig met oplossingen zonder de vraag te stellen welk probleem je nu precies oplost. Dat leer je in een goede Green Belt of Black Belt opleiding.

Maar kom je op de werkvloer of spreek je een manager en je hebt het over problemen, dan kan dat bedreigend overkomen.

Problemen? Wij lossen ze op. Zelfs als er geen probleem is.

Mensen houden van oplossingen. Soms zelfs tegen beter in. Heel veel mensen komen bij de huisarts en vragen om een pilletje als ze wat mankeren. Dus het is heel natuurlijk te denken in oplossingen. Alleen als de grondoorzaak blijft, kun je elke keer weer een oplossing toepassen. Sterker nog, je hebt zelfs oplossingen waarvan de vraag is of die jouw probleem oplossen.

Je kunt processen automatiseren, maar als er verspillingen in processen zitten, ga je die mee automatiseren. 

Beter kun je helder hebben wat je nu precies denkt op te lossen. Anders heb je het risico van tunnelvisie.

omgaan met weerstand lean: Geen tijd

We kennen allemaal wel de cartoon van de vierkante wielen. Iedereen is druk druk druk. Dus ja we willen anders en ja we moeten verder. Als je inzoomt op waar mensen allemaal druk mee zijn, is dat vooral met druk zijn. Dus gaat het niet om tijd, maar prioriteit. En die moeten mensen zelf aangeven. Je kunt niet zeggen je doet voltijds A en nu moet ernaast ook nog B doen en dat binnen dezelfde tijd. Dat gaat niet. Keuzes maken horen bij het werk en door expliciet te benoemen is helder waar de prioriteit moet worden gelegd.

Wie wil dit eigenlijk en waarom?

Tenslotte is de vraag wie wil dit eigenlijk en waarom? Is het de directie die het wil? Het hoofdkantoor? Een lokale manager? De afdeling Continuous Improvement? Iemand die op cursus is geweest? Of de functie Kwaliteitsmanager heeft gekregen? En hoe hoger in de boom, hoe meer zeggenschap.

Verder nog de vraag Waarom. Als het antwoord is 10% personeel reduceren, en je moet mensen enthousiasmeren, dan is dat net zo kansrijk als ijs verkopen op de top van het Himalaya gebergte. Het is zeker niet uitgesloten, maar makkelijk is het niet. Daarom zijn de vragen Wie en Waarom belangrijk en als je daar geen goed antwoord op hebt, waarom zouden mensen dan met je meegaan?

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook ons artikel over onderzoek wat we hebben gedaan naar de faalfactoren voor de Lean implementatie. 

Faalfactoren Lean

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden