Search
Close this search box.

Lean werken: 6 principes van Lean werken

Hoe zorg je ervoor dat je ‘lean’ werkt? Lean werd voor het eerst genoemd door John Krafcik in 1988. Lean staat voor werken zonder allerlei overbodige handelingen of verspillingen. De oorsprong van Lean is het Toyota Productie Systeem. Als je kijkt naar het Toyota Productie Systeem dan zie je 6 principes die ervoor zorgen dat je Lean kunt werken:

  1. Werkplek of de Gemba
  2. Kwaliteit
  3. Waardestroom
  4. Flow
  5. Pull
  6. Kaizen

[/vc_column_text][vc_column_text]

De 6 principes van Lean werken

1. Werkplek of de Gemba

De Gemba staat voor de plek waar het allemaal gebeurt. Het is niet de directiekamer waar de waarde voor de organisatie wordt gecreëerd, maar de werkplek. Als de werkplek zelf niet goed georganiseerd is, dan kun je niet verlangen dat de output uit het proces optimaal is. In Lean denken we vanuit de klant en wat waarde toevoegt voor de klant. En daarmee komen we op het volgende principe: kwaliteit. Lees meer over de Lean filosofie.

2. Kwaliteit

Kwaliteit is niet meer dan wat de klant voelt en ervaart. Kwaliteit is in de basis dat leveren wat de klant nodig heeft. Kwaliteit is geen kwestie in Lean van allerlei moeilijke audits. Kwaliteit is dat je in het proces zelf borgt dat je bijdraagt aan wat de klant nodig heeft. Je staat dan ook niet toe dat je iets wat niet goed is, verder bewerkt of erger naar de klant stuurt. Die doe je niet door allerlei aparte controles. Lean gaat erover dat je in het proces zelf de kwaliteit borgt zodat je levert wat de klant nodig heeft. En daarmee komen we op het volgende principe: waardestroom.

3. Waardestroom

In traditionele systemen wordt gedacht vanuit schaalvoordelen. Hoe meer je produceert, hoe lager de inkoopkosten, de gemiddelde productiekosten en noem maar op. Alleen dan moet je weer wel kosten maken voor de voorraden, dat beheren, iedereen aan het werk houden en vul het zelf maar in. In Lean optimaliseer je wat nodig is om aan de klantvraag te voldoen en dat is per keer 1 klant. De waardestroom is wat nodig is om voor die ene klant waarde te creëren en ervoor te zorgen dat je dat elke keer weer op het juiste moment voor elkaar krijgt. Dat vereist afstemming en dat is waar het volgende principe over gaat: Flow.

4. Flow

Flow wil zeggen dat alle handelingen op elkaar zijn afgestemd. In traditionele systemen zie je dat iedereen heel erg druk is met van alles en nog wat en ondertussen wachten we allemaal op elkaar. Dus op individueel niveau is de bewerkingstijd volledig benut, sterker nog mensen zijn vaak aan het einde van de dag nog niet klaar. Op proces niveau zie je echter heel veel wachttijden en rework. Flow wil zeggen dat alles op elkaar is afgestemd waardoor je rust krijgt. Het is namelijk ook helemaal niet erg als je even stil valt omdat iemand anders er langer over doet. Dat is nog altijd goedkoper dan het alternatief van iedereen heel erg druk maar wel veel wachttijden. Dat vereist dan een andere inrichting en daarover gaat principe 5: Pull.

5. Pull

In traditionele systemen zorg je ervoor dat iedereen altijd genoeg te doen heeft. Alleen daarmee creëer je wel wachttijden. Om ervoor te zorgen dat je geen ophopingen in het proces gaat creëren oftewel bottlenecks, moet je pas ergens aan beginnen als je daaraan toe bent. En niet omdat je even niets te doen hebt. Dit principe is Pull en staat tegenover Push. Als je Pull en Flow combineert, krijg je een toestand die we kennen als Continuous Flow. Dat is een zogenaamde ideale toestand waarin iedereen bezig is waarde toe te voegen en alles op elkaar is afgestemd. Om dit vol te houden, moet je tijd investeren in de mensen en het proces zelf, en dat is de basis voor het laatste principe: Kaizen.

6. Kaizen

Als je alleen maar steeds meer in steeds minder tijd doet en verder geen aandacht besteedt aan het verder verbeteren van het proces, dan ben je niet slim bezig. Een houthakker is veel effectiever als hij of zij voldoende tijd heeft de bijl te slijpen. Anders ga je met een botte bijl een bos kappen. Succes. Dat is toch wat je vaak ziet in organisaties die denken Lean te hebben toegepast. Juist door tijd en ruimte in te bouwen voor continu verbeteren met de mensen in het proces, wordt het proces steeds sneller, beter, goedkoper en efficiënter. Dit kennen we als Kaizen, wat vrij vertaald betekent ‘steeds beter’.

Wil je zelf Lean werken?

Lean is dan ook meer dan alleen een aantal tools waarmee je heel erg snel kostenvoordelen kunt behalen. Het is ook een management benadering, een methode en een toolbox. In onze opleidingen besteden we ruim aandacht aan alle facetten van Lean. Je leert om jouw organisatie eenvoudig volgens Lean te laten werken.

Verder lezen

Lees meer over de principes van Lean werken in onderstaand artikel.

Toyota Productie Systeem

Continu verbeteren

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden