Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Hoshin Kanri

Hoshin Kanri

Hoshin betekent richting en Kanri controle. De beeldspraak die je vaak ziet is die van een kompas. Als organisatie heb je bestaansrecht omdat je voorziet in de behoefte van jouw klant. De Voice of the Customer is wat je bestaansrecht geeft. Alleen heb je te maken met wat je klanten nu willen en wat ze zo meteen willen.

Als je in 1996 aan mensen vroeg of ze behoefte hadden aan een mobiele telefoon, dan zou het antwoord vooral Nee zijn. Vandaag de dag kun je je het leven zonder mobiel of smartphone niet meer voorstellen. Behoeften veranderen en ook de kenmerken daarvan. Met de Critical-to-Quality (CTQ) onderscheid je wat belangrijk is voor de klant.

Wil je meer lezen over de CTQ en een voorbeeld zien? Dat doe je hier.

Catchball principe

In organisaties zie je vaak dat er geen directe verbinding is tussen de strategische doelen en wat medewerkers moeten doen. Als je als organisatie zegt dat je ‘een excellente dienstverlener bent die inspeelt op veranderende klantvragen’ dan is de vraag wat dat dan betekent voor jou als medewerker. Met HoshinKanri vertaal je de strategische doelen van de organisatie naar wat die betekenen voor de medewerkers.

En door de opvolging van de acties van de medewerkers krijg je een feedback loop zodat je kunt sturen en bijsturen. Door deze loop krijg je veel meer informatie en kun je betere besluiten nemen. Alleen moet je daar wel de tijd voor nemen, en daar ontbreekt het vaak aan. Dit hele mechanisme kennen we als het catchball principe.

Hoshin X matrix

In de Hoshin X matrix koppel je de doelen aan de projecten en de acties. Zo visualiseer je wat je als organisatie wilt bereiken en hoe je dat aanpak. Een template welke je zelf kunt gebruiken vind je hier.

Deze matrix welke je zelf makkelijk kunt invullen geeft je de handvatten om te zien hoe ver je bent met het realiseren van jouw doelen. In de dagelijkse praktijk kun je zo worden opgeslokt door de bezigheden van alle dag, dat je vergeet na te denken over de langere termijn. Als je maandelijks een moment inplant om deze tool te actualiseren, heb je gelijk een ijkmoment voor jouw organisatie.

Lean Six Sigma Deployment

Als je Lean en/of Six Sigma wilt uitrollen in jouw organisatie, dan heb je het over het deployment plan. Processen goedkoper, makkelijker, sneller en goedkoper maken wilt iedereen, maar gaat niet vanzelf. Zoals je weet heb je in veranderingen te maken met weerstand en hindernissen en wat we noemen Ja maar….. gedrag.

Door jouw deployment plan te koppelen aan de Hoshin-Kanri kun je veel beter inspelen op de behoeften van de organisatie en effectiever zijn in wat je doet.

Een long read in het Engels over de organisational roadblocks vind je hier.

De Master Black Belt is degene die zich druk maakt over de ontwikkeling van de organisatie. In organisaties zie je dat als er geen MBB is, de Black Belt, zowel de Lean Black Belt als de Lean Six Sigma Black Belt zich hierover druk maken. In onze opleidingen leer je wat erbij komt kijken als je jouw organisatie wilt ontwikkelen naar continu verbeteren.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden