Search
Close this search box.

De 7 Meest Gemaakte Fouten Door Product Owners

Wat zijn de meest gemaakte fouten door een Product Owner? Vaak zie je dat als een organisatie overgaat naar werken met Scrum, dat er nog oude patronen stand houden. In dit artikel bespreek ik enkele valkuilen voor de Product Owner: van het blijven hangen in algemeenheden en vaagheden tot alles uitkauwen of alles zelf doen. Laat in de comments weten welke fouten jij herkent!

1. Binnenvliegen bij de review en vertellen wat er allemaal mankeert

Scrum is een iteratieve manier van werken. Dat betekent dat het opgeleverde product kan verschillen van wat jij als Product Owner voor ogen had. Het is dus zaak om niet direct het nieuwe product af te schieten. Laat het Ontwikkelteam eerst presenteren en uitleggen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt en waarom zij denken dat het product voldoet aan de wensen van de klant. Als het product echt niet voldoet aan de gestelde eisen, dan kan je dit zeggen na de presentatie van het Ontwikkelteam, niet er voor.

2. ‘Wishful thinking’

De Product Owner communiceert de doelen naar het Ontwikkelteam en gaat er van uit dat het Ontwikkelteam het begrijpt. Maar wat als dat niet het geval is? Dan wordt er na een paar weken opeens iets anders opgeleverd dan de Product Owner voor ogen had. Het is dus belangrijk om goede user stories te maken. Bij elke user story moeten drie vragen helder zijn: (1) wie? (2) wat moet het kunnen? (3) waarom/wanneer is het geslaagd?

3. Geen visie hebben op het product of de dienst

Zonder visie wordt het lastig om een goede backlog te maken. Je zult dan niet alleen moeite hebben om zinnige backlogitems te maken, maar ook om de juiste prioriteiten te stellen. Probeer naar de lange termijn te kijken. Voldoen de producten of diensten over een jaar nog? Hoe kunnen we onze producten of diensten verbeteren? Waar heeft de klant behoefte aan?

4. De backlog als verlanglijstje

Als een backlog item eenmaal de sprint in gaat, dan moet het aan het eind van de sprint ook af zijn. Het is namelijk de bedoeling dat het nieuwe product na afloop van de sprint gelanceerd wordt. De Product Owner moet dus niet in de valkuil trappen dat alles maar op zijn tijd komt; op de afgesproken datum moet er ook echt opgeleverd worden.

5. Het team voeden met kruimels

Stel dat je wel een visie hebt, maar deze niet overbrengt op het team. Dan ziet het team het grotere plaatje niet. Als ze dit wel zien, zullen ze meer voldoening uit hun werk halen naarmate het grotere plaatje dichterbij komt. Bovendien weten ze waar het einddoel ligt en kunnen ze daar in de afzonderlijke sprints rekening mee houden.

Een voorbeeld maakt wellicht duidelijker wat ik bedoel. Stel dat je als team te horen krijgt dat je moet werken aan een motor. En daarna krijg je te horen dat je moet werken aan een cabine. Vervolgens moet je werken aan een ruimtepak, enzovoort. Deze taken zijn veel logischer en geven veel meer voldoening als je weet dat je een raket aan het maken bent. Ook weet je veel beter waar de individuele opdrachten aan moeten voldoen. Laat het team dus ook het grote plaatje zien.

6. Het ontwikkelen leuker vinden dan het aansturen

Als een organisatie overstapt naar Scrum, kan misschien de neiging bestaan om de beste specialist Product Owner te maken. Dat is niet altijd de beste keuze. Specialisten zijn namelijk goed in de details terwijl een Product Owner juist het grote plaatje in de gaten moet houden. Een Product Owner gaat niet over het Hoe, dat is aan de specialisten. Als een Product Owner zelf gaat ontwikkelen, dan loopt hij het Ontwikkelteam voor de voeten en zal het team nooit zelfsturend worden.

7. Afzijdig blijven als het team ergens tegenaan loopt

De Ontwikkelteams zijn zelfsturend en bestaan uit specialisten. De meeste problemen kunnen ze dus zelf oplossen. Als ze met een probleem naar de Product Owner stappen, is er dus ook echt iets aan de hand. Dit moet dan opgelost worden voor een goed werkend product. Het Ontwikkelteam is dan ook niet geholpen met een Product Owner die zich op de vlakte houdt. Een Product Owner moet het team juist ontzorgen en belemmeringen wegnemen hoort daarbij.

Zelf leren?

Wil je zelf Product Owner worden of je kennis opfrissen? Volg dan onze opleiding tot Product Owner. Tijdens onze opleiding maken we gebruik van echte casussen en is er voldoende ruimte om jouw situatie in te brengen. Bovendien hebben wij een database met honderden oefenvragen, zodat jij je optimaal kunt voorbereiden op het officiële PSPO examen!

Meer info?

Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen met info@5st3ps.nl.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden