Alle blogs

5W Lean 5 keer waarom voor elk probleem

By 1 maart 2021maart 4th, 2021Geen Reacties

5W Lean oftewel vraag 5 keer waarom bij elk probleem

Hoe zorg je ervoor dat je tot de kern van een probleem komt. En dat je niet reageert op het symptoom van het probleem? 5W Lean 5 keer waarom voor elk probleem is een techniek die je daarmee helpt. Een symptoom is waar je last van hebt, terwijl het probleem de veroorzaker is. Als je in de file staat zal je waarschijnlijk denken ‘waarom rijdt die auto voor me niet wat harder’? Terwijl dat natuurlijk het symptoom is en niet het probleem. In Lean is het belangrijk symptomen van problemen te onderscheiden.

Hoe kom je tot de kern van het probleem?

Taiichi Ohno, founding father van het Toyota Productie Systeem (TPS) stelde dat je bij elk probleem 5 keer waarom moet vragen.

De ‘5 keer waarom'(5W) gebruik je voor het achterhalen van grondoorzaken (Root Cause Analysis, RCA). Door herhaaldelijk de vraag ‘waarom’ te stellen (vijf is een goede vuistregel) kom je tot de oorzaak van een probleem leiden.

Heel vaak leidt de ogenschijnlijke reden voor een probleem tot een andere vraag. Hoewel deze techniek “5 waarom” wordt genoemd, zul je merken dat je de vraag minder of vaker dan vijf keer moet stellen voordat je het ‘echte probleem’ hebt gevonden.

In https://blackbelt.institute/grondoorzaken-achterhalen/#5KeerWaarom  kun je meer lezen over het toepassen van deze techniek.

Template 5W

Wil je zelf toepassen? IN het template 5Why heb je een schema om je te helpen zelf deze Lean tool toe te passen.

5ST3PS Template 5Why