Veranderen in een tijd van digitalisering, onzekerheid, nieuwe ontwikkelingen is geen keuze. Alleen veranderen gaat nooit zonder moeite. Mensen die met de handen over elkaar gaan. Overal Ja Maar op zeggen. Het liefste zou je ze negeren. Maar dat is juist niet slim. Veranderen gaat over kritische massa creëren en dat red je niet alleen met de enthousiastelingen. Betrekken van werkvloer, management en staf is noodzakelijk. De Lean Consultants van 5ST3PS gebruiken de ervaring van deze mensen om juist meer draagvlak te krijgen. In de 5ST3PS aanpak doet iedereen mee. Hoe krijgen we dat voor elkaar?
Consultancy is een ervaringsvak. Voordat je in een organisatie adviseert over wat er zou moeten gebeuren, moet je in ieder geval vlieguren gemaakt hebben. Anders ben je vooral theoretisch bezig en elke organisatie heeft zijn eigen context. De Lean consultants van 5ST3PS die op opdrachten bij klanten worden gezet hebben ieder meer dan 20 jaar ervaring in de beroepspraktijk. Zowel in de maakindustrie, automotive, de zorg, het publieke domein, dienstverlening, onderwijs de Lean Consultants van 5ST3PS hebben echt overal rondgelopen. Zij herkennen situaties, kunnen de interventiepunten bepalen, executives coachen, de werkvloer betrekken en zijn heel sterk analytisch en diagnostisch onderlegd.
Verandertrajecten lijken vaak op een hamer. Hamers variërend van sloophamers tot een opblaashamer. Beiden hebben geen effect. Als je in een organisatie de boel overhoophaalt, zul je daarvoor een prijs betalen omdat de informele lijnen weg zijn. Als je in een organisatie de verandering vooral heel erg vrijblijvend is, dan hoef je er ook niet te veel van te verwachten. Elke organisatie kent zijn eigen context. Bij 5ST3PS hebben we in ons ondersteunende team een arbeids-en organisatiepsycholoog, een NLP master coach en wetenschappers voor zowel operations management als Human Resource Management tot onze beschikking.
Een organisatie in het zorgdomein liep ertegenaan dat veel managers waren wegbezuinigd. De druk op de medewerkers nam alleen maar verder toe omdat een aantal medewerkers een soort van teamleidersrol kregen, maar dat niet waren. Onze oplossing de managers trainen in Lean management en de probleemoplossende vaardigheden op de werkvloer beleggen. Zoals een medewerker zei: ‘ik hoef nu niet meer voor alles toestemming te vragen’. En een manager: ‘ik kan me op de hoofdzaken focussen’.
Een organisatie in de maakindustrie liep er tegenaan dat ze ontzettend hard gegroeid waren en de marges onder druk kwamen. Binnen 2 jaar van een garage naar een bedrijfshal met 60 man. Alleen de processen waren nog op het niveau van een startup. Door wat de organisatie uniek maakte, innovatiekracht’ te combineren met het leren werken in processen, kon de organisatie in nog geen 4 maanden tijd weer zwarte cijfers schrijven.
Een organisatie in de scheepsbouw liep er tegenaan dat de voor en na gecalculeerde kosten heel erg uiteenliepen. Verder werden oplevermomenten niet gehaald. Met veel kunst en vliegwerk werd telkens het klantprobleem opgelost. Door te werken met multidisciplinaire teams en te werken met kanbanmanagement, kon snel geschakeld worden en op tijd tegen de afgesproken kosten worden opgeleverd.
Een IT-dienstverlener had enorme achterstanden en medewerkers liepen tegen het randje. Door het werk anders in te richten en te concentreren op Just-in-Time, kon druk worden weggehaald en waren in nog geen 2 weken tijd alle achterstanden weggewerkt. De geïmplementeerde werkwijze (JIT) werd aangehouden en uitgerold naar andere delen van de organisatie.
Een toeleverancier liep er tegenaan dat de kosten toenamen en de prijzen in de branche door nieuwe concurrenten alleen maar afnamen. Door te kijken hoe je waarde voor de klant toevoegt, werd een nieuw concept geïntroduceerd. Met een Experiment werd een nieuwe toepassing geïntroduceerd wat een behoefte in de markt was. Door de extra omzet werd voor het eerst in jaren weer de groei ingezet.
In samenwerking met universiteiten hebben we een assessment for the degree of leanness ontwikkeld. Wetenschappelijk onderbouwd en krachtig om te bepalen welke de nulmeting is op de PGSOM® aspecten, geregistreerd door 5ST3PS. Vervolgens kunnen de interventiepunten bepaald worden door kwalitatieve en kwantitatieve methoden. Vervolgens adviseren we een interventiestrategie om de vooraf bepaalde doelen te bereiken. Bij akkoord begeleiden we volgens de principes samendoen en dan zelf doen de verandering.
Wij zijn 5ST3PS, al sinds 2017 de Beste Opleider van Nederland.
Onze bekroonde Lean, Six Sigma en andere zakelijke opleidingen met geaccrediteerde trainers van wereldklasse helpen uw bedrijf en personeel om slimmer, beter, sneller en goedkoper te werken.
Volg ons op de 5ST3PS LinkedIn