World Class Excellence valkuilen voor implementeren

World Class Excellence valkuilen voor implementeren

Welke zijn de valkuilen voor implementeren van World Class Excellence? World Class Excellence (WCE) wil zeggen dat je je onderscheidt van jouw concurrenten doordat je maakt wat ze nodig hebben en meerwaarde creëert doordat je operationeel jouw zaken op orde hebt. Verder kun je inspelen op klantbehoeften nog voordat die een concrete klantvraag worden. Uiteindelijk gaat World Class Excellence erover hoe je je onderscheidt van de concurrenten en je je onttrekt aan de ‘grijze’ massa. Focus is daarbij key en daarom wil je in jouw hele bedrijfsvoering je kunnen concentreren op wat echt belangrijk is.

Lean zorgt ervoor dat je je concentreert op wat waarde toevoegt en al het overige dat daarvan afleidt elimineert of minimaliseert. TPM (Total Productive Maintenance) zorgt ervoor dat de bedrijfsvoering optimaliseert zodat je effectief en efficiënt bent in wat je doet, terwijl Six Sigma je voedt met de data om de variantie in jouw processen te minimaliseren. World Class Excellence grijpt terug op principes uit Lean, TPM en Six Sigma.

5 TIPS

Tip 1. Zorg voor een duidelijke visie. Een visie is meer dan een abstract vergezicht zoals: ‘wij willen de excellente marktspeler zijn die onze klanten ontzorgt en samen met de partners zorgt voor toegevoegde waarde’. Of zoiets. Een visie geeft een duidelijk doel aan waarbij voor alle betrokkenen duidelijk is waar je vandaan komt, welk probleem je moet overwinnen en wat je dat dan oplevert.

Tip 2. Kijk vooral naar jezelf. Iedereen ziet verspillingen, vooral bij anderen. Ik spreek regelmatig mensen die zelf alles voor elkaar hebben, alleen de leveranciers en de overige partners maken er een zooi van, om over de klant nog maar te zwijgen. Dat kan allemaal waar zijn, alleen ook hier geldt, verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Tip 3. Overzie het grotere plaatje. Iedereen snapt de principes om processen efficiënter en effectiever te maken, alleen niet iedereen zit erop te wachten. Wat is nu leuker dan brandjes blussen? En als er geen brandje te blussen is, dan steek je hem wel aan. En voordat je het weet zit je in de incidenten en escalaties. Incidenten moeten worden opgelost, als je maar vervolgens direct de grondoorzaak wegneemt en je duidelijk ziet dat de incidenten afnemen.

Tip 4. Neem geen genoegen met middelmaat. Eén van de meest gevaarlijke zinnen in organisaties is: ‘als je eens weet waar we vandaan komen’. Deze zin is zo gevaarlijk omdat je dan eigenlijk al bij voorbaat genoegen neemt met mindere resultaten. Veranderen gaat jeuken, het moet alleen geen pijn doen. Een blik op organisaties die succesvol de weg hebben afgelegd geeft een benchmark van wat mogelijk moet zijn.

Tip 5. Betrek iedereen. Veranderen is geen feestje van het management en de consultants, het is van iedereen, de werknemers, de klanten en de partners. Veranderen is interactie en niet eenzijdig communiceren over de veranderingen..

3 VALKUILEN

Elk verandertraject, dus ook het streven naar World Class Excellence, kent pieken en dalen. Wees daarom alert op de volgende valkuilen.

Valkuil 1. Bij terugval direct terug schakelen. In elk verandertraject krijg je een terugval en het is dan belangrijk dat je doorzet op de ingeslagen weg. Als je teruggaat naar de oude werkwijze, desnoods tijdelijk, dan heb je zojuist twee werkwijzen geïntroduceerd. De verbeterde werkwijze als het kan en de oude werkwijze als het moet.

Valkuil 2. Wachten op het goede moment. Veranderen heeft impact en het is al zo druk druk druk. Dus we moeten veranderen, maar eerst ….. (willekeurig in te vullen). Dat moment gaat nooit komen. Er is altijd wel een reden om eerst iets anders te doen en dan pas de verandering in te zetten. Wil je World Class Excellence bereiken? Begin er vandaag mee.

Valkuil 3. We moeten wel een goed plan hebben. Sommige mensen hechten er heel erg aan om eerst alles afgestemd te hebben, vervolgens dat precies duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, welke resources wanneer en waar nodig zijn en liefst voor zover mogelijk vooruit. Vanuit projectmanagement weten we dat 80%-90% van de plannen nooit zo gerealiseerd worden zoals ze zijn opgeschreven en overeen gekomen, dus ook hier geldt dat je een duidelijk doel moet hebben en simpelweg de eerste stap moet nemen. Dat kan al zijn dat je structureel grondoorzaken voor incidenten wegneemt en dat ziet doordat het aantal incidenten afneemt.

Zelf leren? Ga naar https://www.5st3ps.nl/lean-six-sigma-opleidingen/

Laat een reactie achter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij de eerste 20 modellen van het boek Modellen voor Agile werken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

* Is verplicht