Wie betaalt de rekening?

By 10 februari 2020 Agile, Blog, Lean, Lean Six Sigma
Wie betaalt de rekening

Lean en Six Sigma in een proces

Vanuit Lean en Six Sigma kijk je naar de wereld waarbij we allemaal een bijdrage leveren door iets te doen waar een ander op zit te wachten. Waarop die ander zit te wachten heeft een zekere waarde en die waarde krijgt je doordat je een aantal factoren hebt, zoals de mens, machines of IT, grondstoffen of informatie en een methode combineert. Deze verwerking noemen we een proces en Lean houdt zich ermee bezig verspillingen in dit proces zo laag mogelijk te houden. Six Sigma houdt zich ermee bezig de schommelingen in dit proces zo klein mogelijk te houden.

Als wat uit het proces komt concreet is, zoals een tafel of een stoel, dan snappen we het allemaal. Alleen hoe zit het als het ‘minder tastbaar’ wordt? Zorg? Onderwijs of het hele publieke domein? Leveren deze output? En zo ja wie is dan de klant? Of heb je geen klanten en gedragen de klanten zich als Koningen? Laten we eerlijk zijn, niets is zo vervelend als wanneer je lekker jouw werk wilt doen en dan komt er iemand zeuren omdat die iets van je wilt.

Dan zie je een wethouder op televisie verzuchten dat hij zo moe wordt van al die bezwaren en beroepen van burgers en dat die daardoor meer juristen heeft moeten aannemen en dat hij het liefste gewoon zijn werk zou willen doen. Of zie je de hoogste baas van het land het opnemen voor zijn ambtenaren waarbij ouders er jarenlang ten onrechte van zijn beschuldigd dat ze fraudeerden met toeslagen voor de kinderopvang.

Waar ligt de verantwoordelijkheid?

We zijn allemaal mensen die samen een onderdeel zijn in een systeem wat groter is dan onszelf. In plaats van een klant kan je het dus beter hebben over een cliënt. Daarnaast hebben we de student die simpelweg een student is. Als een kind, dat dringend zorg nodig heeft, 15 hulpverleners ziet en een student op een HBO erachter komt dat zijn diploma eigenlijk niet zoveel waard is, is toch de vraag wie je dan daarop kunt aanspreken. We zijn met z’n allen verantwoordelijk, dus gebeurt er uiteindelijk helemaal niets. Wellicht wat cosmetische maatregelen zoals inzage in dossiers waarbij alles zwart gekalkt is en als de druk te groot wordt dan sneuvelt er iemand en die komt dan ergens anders weer bovendrijven.

Alles wat we doen zou waarde moeten hebben en als we verspillingen daarin minimaliseren zorgen we er niet alleen voor dat we minder weggooien en bewuster met grond- en hulpstoffen omgaan, maar vooral dat we tijd overhouden voor de zaken die er echt toe doen. Dat een thuishulp eens kan zitten met een ‘cliënt’ en gewoon praten zonder onderwerp. Of een docent die bij die student net die vlam weet te ontbranden waardoor die student weet wat hij de rest van zijn leven gaat doen.

Kwaliteit levert geld op

Dat begint bij de vraag wie is de afnemer van de dienst en wat levert nu waarde. Vanuit Lean en Six Sigma optimaliseer je dat waarbij je vanuit de management functie faciliteert en jezelf dienstbaar maakt aan de werkvloer en de klanten. Het grappige is dat jouw kosten dan omlaag gaan. Kwaliteit kost je namelijk geen geld, het levert je geld op. Vaak tuigen we hele systemen op om fouten te corrigeren of zelfs te maskeren. Als er steeds meer juristen voor een afdeling Bezwaar en Beroep nodig zijn, is de vraag waarom er dan meer juristen nodig zijn. Als bij controles toch toeslagen werden stopgezet voordat ouders konden reageren, is de vraag waarom.

Als je je als organisatie niet realiseert voor wie je het doet, dan is er uiteindelijk iemand die de rekening betaalt. Dat geldt ook voor organisaties die besluiten dat er een cultuuromslag nodig is en heel veel geld uitgeven aan doorbraaksessies, intervisies, samen de hei op en noem maar op. Als het wat oplevert is dat mooi. Als de toehoorders echter horen dat zij moeten veranderen en dat het management of de directie dat heeft bepaald, dan weet ik al hoe dat verhaal gaat aflopen. De vraag is dan: Wie betaalt de rekening?

Lean en Six Sigma kijken naar de wereld vanuit de waardetoevoeging en wat daarbij komt kijken. Dat doe je niet voor jezelf, maar voor iemand anders. Als je wilt weten wat dat concreet betekent, kijk dan eens op de kennisbank https://blackbelt.institute/ en als je zelf wilt leren of hulp nodig hebt ga dan naar https://www.5st3ps.nl/

Laat een reactie achter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij de eerste 20 modellen van het boek Modellen voor Agile werken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Subscribe

* indicates required