Alle blogsLeanSix Sigma

Wie betaalt de rekening?

By 10 februari 2020 september 24th, 2020 Geen Reacties
Wie betaalt de rekening

Lean en Six Sigma in een proces

Vanuit Lean en Six Sigma kijk je naar de wereld waarbij we allemaal een bijdrage leveren door iets te doen waar een ander op zit te wachten. Waarop die ander zit te wachten heeft een zekere waarde. Die waarde krijg je doordat je een aantal factoren hebt, zoals de mens, machines of IT, grondstoffen of informatie en een methode combineert. Deze verwerking noemen we een proces en Lean houdt zich ermee bezig verspillingen in dit proces zo laag mogelijk te houden. Six Sigma houdt zich ermee bezig de schommelingen in dit proces zo klein mogelijk te houden.

Als wat uit het proces komt concreet is, zoals een tafel of een stoel, dan snappen we het allemaal. Alleen hoe zit het als het ‘minder tastbaar’ wordt? Zorg? Onderwijs of het hele publieke domein? Leveren deze output? En zo ja wie is dan de klant? Of heb je geen klanten en gedragen de klanten zich als Koningen? Laten we eerlijk zijn, niets is zo vervelend als wanneer je lekker jouw werk wilt doen en dan komt er iemand zeuren omdat die iets van je wilt.

Dan zie je een wethouder op televisie verzuchten dat hij zo moe wordt van al die bezwaren en beroepen van burgers en dat die daardoor meer juristen heeft moeten aannemen en dat hij het liefste gewoon zijn werk zou willen doen. Of zie je de hoogste baas van het land het opnemen voor zijn ambtenaren waarbij ouders er jarenlang ten onrechte van zijn beschuldigd dat ze fraudeerden met toeslagen voor de kinderopvang.

Waar ligt de verantwoordelijkheid?

We zijn allemaal mensen die samen een onderdeel zijn in een systeem wat groter is dan onszelf. In plaats van een klant kan je het dus beter hebben over een cliënt. Daarnaast hebben we de student die simpelweg een student is. Als een kind, dat dringend zorg nodig heeft, 15 hulpverleners ziet en een student op een HBO erachter komt dat zijn diploma eigenlijk niet zoveel waard is, is toch de vraag wie je dan daarop kunt aanspreken. We zijn met z’n allen verantwoordelijk, dus gebeurt er uiteindelijk helemaal niets. Wellicht wat cosmetische maatregelen zoals inzage in dossiers waarbij alles zwart gekalkt is en als de druk te groot wordt dan sneuvelt er iemand en die komt dan ergens anders weer bovendrijven.

Alles wat we doen zou waarde moeten hebben en als we verspillingen daarin minimaliseren, zorgen we er niet alleen voor dat we minder weggooien en bewuster met grond- en hulpstoffen omgaan, maar vooral dat we tijd overhouden voor de zaken die er echt toe doen. Dat een thuishulp eens kan zitten met een ‘cliënt’ en gewoon praten zonder onderwerp. Of een docent die bij die student net die vlam weet te ontbranden waardoor die student weet wat hij de rest van zijn leven gaat doen.

Kwaliteit levert geld op

Dat begint bij de vraag ‘wie is de afnemer van de dienst?’ en ‘wat levert nu waarde?’. Vanuit Lean en Six Sigma optimaliseer je dat waarbij je vanuit de management functie faciliteert en jezelf dienstbaar maakt aan de werkvloer en de klanten. Het grappige is dat jouw kosten dan omlaag gaan. Kwaliteit kost je namelijk geen geld, het levert je geld op. Vaak tuigen we hele systemen op om fouten te corrigeren of zelfs te maskeren. Als er steeds meer juristen voor een afdeling Bezwaar en Beroep nodig zijn, is de vraag waarom er dan meer juristen nodig zijn. Als bij controles toch toeslagen werden stopgezet voordat ouders konden reageren, is de vraag waarom.

Als je je als organisatie niet realiseert voor wie je het doet, dan is er uiteindelijk iemand die de rekening betaalt. Dat geldt ook voor organisaties die besluiten dat er een cultuuromslag nodig is en heel veel geld uitgeven aan doorbraaksessies, intervisies, samen de hei op en noem maar op. Als het wat oplevert is dat mooi. Als de toehoorders echter horen dat zij moeten veranderen en dat het management of de directie dat heeft bepaald, dan weet ik al hoe dat verhaal gaat aflopen. De vraag is dan: wie betaalt de rekening?

Lean en Six Sigma kijken naar de wereld vanuit de waardetoevoeging en wat daarbij komt kijken. Dat doe je niet voor jezelf, maar voor iemand anders. Als je wilt weten wat dat concreet betekent, kijk dan eens op onze kennisbank.

Zelf leren?

Wil je leren hoe je Lean in de praktijk toepast? Volg dan een van onze opleidingen. Tijdens onze opleidingen maken we gebruik van echte casussen en is er voldoende ruimte om jouw situatie in te brengen. Bovendien krijg je een internationaal erkend certificaat als je slaagt voor het examen!

Naast opleidingen, doen we ook aan advisering. Neem vrijblijvend contact op met info@5st3ps.nl of bekijk via deze link welke resultaten we in het verleden hebben geboekt.

Lean Six Sigma Green Black Belt Certification

Laat een reactie achter

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de control chart in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de Modellen voor Agile werken in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de research paper “Six Sigma for service processes” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de research paper “Key ingredients for the effective implementation of Six Sigma program” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de white paper “Bijsluiter voor het werken met Agile” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de white paper “Hoe faciliteer je online sessies voor Lean?” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de white paper “Critical chain toegepast in de gezondheidszorg” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de white paper “Best practices voor thuis werken” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Lees het volledige paper

Na het invullen van het formulier ontvang je de white paper “Wat we kunnen leren van top Lean Six Sigma managers” in jouw mailbox!

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Vraag de brochure aan

Vul het formulier in om de opleidingsbeschrijving van de Master Black Belt in jouw mailbox te ontvangen.

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Vraag de brochure aan

Vul het formulier in om de opleidingsbeschrijving van de Lean Black Belt in jouw mailbox te ontvangen.

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Vraag de brochure aan

Vul het formulier in om de opleidingsbeschrijving van de Lean Green Belt in jouw mailbox te ontvangen.

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Vraag de brochure aan

Vul het formulier in om de opleidingsbeschrijving van de Lean Six Sigma Green Belt in jouw mailbox te ontvangen.

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.

Vraag de brochure aan

Vul het formulier in om de opleidingsbeschrijving van de Lean Six Sigma Black Belt in jouw mailbox te ontvangen.

Een Lean Six Sigma Black Belt van 5ST3PS kan u benaderen per mail/telefoon om u te ondersteunen in de oriëntatie.