Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

De behoeftepiramide van Maslow – Voldoening uit je werk halen

De behoeftepiramide van Maslow (Maslow hierarchy of needs)

Met basisbehoeften bedoelen De behoeftepiramide van Abraham Maslow geeft inzicht in de behoeften van werknemers. Deze behoeften zijn nodig om een gevoel van voldoening te krijgen op de werkvloer. Voldoening uit je werk halen is echter niet voor iedereen even eenvoudig. In ons leven hebben wij dagelijks de behoefte om een gevoel van tevredenheid en voldoening te ervaren bij wat we doen. Dit is tegenwooridg geen nieuws meer. In 1943 heeft een zekere meneer Maslow vormgegeven aan een behoeftepiramide die 5 soorten behoeften weergeeft waar iedere werknemer onbewust mee bezig is tijdens het uitvoeren van zijn of haar taken. Deze behoeften zijn volgens Maslow nodig om het werk vol te kunnen houden. Een salaris is vaak niet voldoende om voldoening uit je werk te kunnen halen.

Laten we een kijkje nemen naar deze piramide:

behoeftepiramide Maslow

Zoals je ziet is de Behoeftepiramide van Maslow opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Basisbehoeften;
  • Behoefte aan veiligheid;
  • Behoefte aan relaties;
  • Behoefte aan waardering;
  • Behoefte aan ontplooiing.

Basisbehoeften

Met basisbehoeften bedoelen we dat de basis op het werk op orde moet zijn. De werknemer moet op vaste tijden salaris krijgen, weten wat er van hem of haar verwacht wordt en weten waar hij of zij werkt. Dit soort algemene informatie zal niet als een verrassing komen.

Behoefte aan veiligheid

De werknemer heeft behoefte aan veiligheid. Dit geld voor een veilige werkomgeving, maar ook voor een veilige werksfeer. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat een werknemer veilig is, maar ook dat hij of zij zich veilig voelt op de werkvloer en rondom collega’s.

Behoefte aan relaties

De werknemer heeft ook behoefte aan relaties aangaan. Dit geld voor de relatie met de leidinggevende, maar ook voor de relatie met collega’s. Mensen zijn van nature sociaal. Om die reden is het belangrijk dat dit aspect meegenomen wordt op de werkvloer.

Behoefte aan waardering

Deze behoefte aan waardering speelt bij ons allemaal. De werknemer moet gewaardeerd worden om hetgeen wat hij of zij doet en al helemaal wanneer hij of zij boven gemiddeld presteert. Zeg nou zelf… Zou jij steeds maar weer je best doen op je werk als je weet dat je de volgende dag alleen maar hoort wat je fout hebt gedaan of vergeten bent om te doen?

Behoefte aan ontplooiing

Tot slot heeft de werknemer behoefte aan ontplooiing. Wanneer je jarenlang in dezelfde functie zit bij een bedrijf en het gevoel hebt dat je meer kan en hogerop de ladder wilt klimmen, moet daar ruimte voor zijn. Wanneer men het idee heeft dat hij of zij wordt gehinderd bij een professionele of persoonlijke groei werkt dit demotiverend.

Wat te doen wanneer er niet aan de behoeften uit de behoeftepiramide van Maslow wordt voldaan?

De 5 bovengenoemde behoeften uit de behoeftepiramide van Maslow zijn allemaal benodigd om de productiviteit van de werknemer te waarborgen. Wanneer een van deze behoeften ontbreekt binnen een bedrijf gaat dit vroeg of laat voor frictie zorgen. Indien je dit nog steeds leest, dan vermoed ik dat je je kan vinden in deze behoeften of dat je met het gevoel zit dat er een zekere voldoening op de werkvloer mist. Nu we de behoeften hebben benoemd, nodig ik je uit om even kort te reflecteren.

Voor de werkgever

Ben je een werkgever en vermoed je dat er sprake is van gedemotiveerd personeel? Denk dan kritisch na of je er alles aan doet om aan deze 5 behoeften te voldoen voor je medewerkers. Behoud ook het persoonlijke contact met je personeel en biedt mogelijkheden om het personeel te laten spreken over hun behoeften.

Voor de werknemer

Ben je een werknemer en merk je dat je niet met een voldaan gevoel bij je werk vandaan komt? Dan gaan we terug herleiden naar waar dit gevoel vandaan komt. Wat je nu kan gaan doen is de grondoorzaak achterhalen met een techniek die we 5 keer waarom noemen. Deze techniek is veel gebruikt door de grondlegger van Lean, Taiichi Ohno. Stel jezelf herhaaldelijk de vraag “Waarom?” en kom uiteindelijk tot een conclusie betreft welke behoefte er iets tekort schiet.

Enkele voorbeelden die je hiermee op weg kunnen helpen:

  • Waarom kwam ik met een ontevreden gevoel thuis?
  • Waarom kreeg ik mijn werk vandaag niet af?
  • Waarom had ik ruzie met (Persoon x)?
  • Waarom voelde ik me niet op mijn gemak op het werk?

Meer informatie

Hopelijk helpen deze tips en kom je er zo achter hoe je van je werkdag een positieve ervaring kunt maken. Problemen bij de behoeften uit de Behoeftepiramide van Maslow kunnen vaak opgelost worden met Lean. Benieuwd hoe? Lees hier meer over Lean:

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden