Van voornemen naar doel! Hoe bereik je jouw doelen in 2020?

By 16 december 2019 december 30th, 2019 Lean Six Sigma
van voornemen naar doel

Voornemens omzetten naar concrete doelen

Lean komt van oorsprong uit Japan en in de filosofie van Lean gaat resultaat op lange termijn boven resultaat op korte termijn. Om het resultaat op lange termijn te behouden moet je patronen doorbreken. Hoe doe je dat dan? Door niet alleen doelen te stellen, maar vooral ook de impact op het gedrag in kaart te brengen. Sls je gaat diëten heeft het weinig zin op te schrijven dat het doel is 5 kilogram af te vallen, zonder dat je het nieuwe gedrag concreet hebt gemaakt. Bijvoorbeeld geen tussendoortjes, of elke dag een half uur bewegen.

Vervolgens monitor je het gedrag en zorg je voor hulplijnen om ervoor te zorgen dat je niet in het oude gedrag terugvalt. Dat kan een coach zijn, of een groep waar je onderdeel van bent. Je kan zelfs van dag-tot-dag opschrijven wat je wilde bereiken, in hoeverre je daarin ben geslaagd en welke belemmeringen je tegen kwam. Hetzelfde geldt voor veranderingen op de werkvloer.

 

Waar je voor moet waken bij doelstellingen

Alleen een doelstelling neerzetten is onvoldoende. Duidelijk moet zijn welk nieuwe gedrag daarbij hoort en welke ondersteuning je hebt. Anders ga je voordat je het weet doen wat je altijd al deed of jouw toevlucht nemen tot ‘wondermiddelen’ en uiteindelijk is gedragsverandering simpelweg Hard Werken. Met de handvatten uit Lean gaat dat al makkelijker.

Tip zijn trouwens de boeken van Ben Tiggelaar. Als gedragswetenschapper heeft hij zeer waardevolle boeken geschreven om je te helpen doelen te bereiken. Zie ook https://www.tiggelaar.nl/

Laat een reactie achter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij de eerste 20 modellen van het boek Modellen voor Agile werken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Subscribe

* indicates required