Toyota Production System en Lean Manufacturing – Employee Empowerment

By 26 mei 2019 juni 16th, 2019 Blog, Lean

Respect for People

Een basisprincipe van Lean is Respect for People. Over dit principe heb je meestal geen discussies, Ik ben tenminste nog niemand tegen gekomen die tegen me zei dat dat toch zo’n onzin is Respect for People. Dat dit niet vanzelfsprekend is, blijkt toch weer recent uit een onderzoek naar de sociale veiligheid op universiteiten door de vakbonden FNV en VAWO onder ruim 1.000 universiteitsmedewerkers. De helft van de universiteitsmedewerkers werkt op een afdeling waar sprake is, of geweest van een sociaal onveilige werkomgeving. 4 op de 10 heeft hier zelfs persoonlijk mee te maken (gehad). Van deze groep zit 44% nog steeds in deze onveilige situatie.

Kennelijk zijn begrippen zoals sociale veiligheid en Respect for People toch niet zo vanzelfsprekend als we allemaal veronderstellen, terwijl deze wel rand voorwaardelijk zijn voor een succesvolle Lean implementatie. Wat is dan Respect for People? Laten we eerst vaststellen dat Respect for People de Engelse vertaling is van  人間尊重. Dit bestaat uit twee begrippen, namelijk Mens (人間) en respect (尊重) Als je echter kijkt bij Toyota, dan heeft men het over 人間性尊重. Daar zit een extra karakter in, waardoor ‘Mens’ met het extra karakter wordt vertaald  als ‘Menselijk’.

Dan is de vraag wat deze subtiele vertaling, namelijk ‘menselijk’ in plaats van ‘mens’ voor impact heeft. Wordt Respect voor de Mens anders door Respect voor de Menselijkheid of de Menselijke Natuur?

Het respect voor de menselijke natuur bij Toyota is terug te voeren op één van de founding fathers, namelijk Sakichi Toyoda. Als overtuigd Boedhist hanteerde hij de volgende principes,  welke nog steeds zijn terug te vinden op de Corporate site van Toyota https://global.toyota/en/company/vision-and-philosophy/guiding-principles/:

  • Always be faithful to your duties, thereby contributing to the company and to the overall good.
  • Always be studious and creative, striving to stay ahead of the times.
  • Always be practical and avoid frivolousness.
  • Always strive to build a homelike atmosphere at work that is warm and friendly.
  • Always have respect for spiritual matters, and remember to be grateful at all times.

Wat betekent dit dan praktisch? Namelijk het besef dat mensen centraal staan in de organisatie. Daarom ook dat men bij Toyota zegt We do not just build cars, we build people. De mensen voegen de waarde toe voor de organisatie en zij zijn dan ook de belangrijkste assets. Als je mensen afbrandt, brand je feitelijk jouw eigen organisatie af. Als je mensen wilt ontwikkelen, doe je dat dan niet in een klaslokaal, je doet dat daar waar ze werken, de Gemba. Leren doen we dan ook dagelijks van de Gemba waarbij het besef is dat voor alles wat we doen er een betere manier is, alleen kennen we die nog niet. Door met data te werken, onderscheid je feiten van gevoel en neem je besluiten op basis van die feiten en moet je door te doen kennis verkrijgen. Dat kan dan alleen als je continu met dit proces bezig bent en volgens vader-zoon of moeder-dochter principes elkaar ontwikkelt, waarbij ontwikkeling een geschenk is wat niet vrijblijvend is. Als je zelf bent ontwikkeld, is het jouw taak om ook die kennis weer te delen en anderen te ontwikkelen. Nu er altijd genoeg te doen is en afleidingen groot zijn, moet je leren letterlijk First Things First. Of het nu is dat we eerst het voorliggende probleem oplossen en niet het toekomstige problemen of principes van one-piece flow, First Things First.

First Things First refereert behalve aan het leggen van focus op wat belangrijk is, ook focus op wie belangrijk zijn. Organisaties bestaan dankzij onze klanten en de mensen die de waarde toevoegen. Sommige organisaties lijken dat een beetje kwijt te zijn. De klant is daar verworden tot een parameter in het klanttevredenheidsonderzoek of de NPS meting en de werknemers zijn productie eenheden met targets. De klant en de mensen die de waarde toevoegen echt centraal zetten, is de kern van Respect voor de Menselijkheid. De producten en diensten die we voortbrengen voegen namelijk iets toe aan anderen en de mensen die de waarde toevoegen zijn degenen die daarvoor zorgen. Als organisatie moeten we dat organiseren en faciliteren. Dat is net een ander perspectief dan de organisatie die bestaat om winst te maken en om voort te bestaan klanten nodig heeft en mensen die de vraag van de klanten invullen om zo tot winstmaximalisatie te komen.

Laat een reactie achter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij de eerste 20 modellen van het boek Modellen voor Agile werken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

* Is verplicht