Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Time and motion study lean

Time and motion study lean

Wat kun je met een time and motion study lean? In dit artikel lees je meer over de Time and Motion study. Eerst lees je over hoe deze studie is ontstaan. Vervolgens lees je over een praktische toepassing. En hoe deze techniek past in de tools voor procesverbetering. De studies zijn onderdeel van het vakgebied Lean. Meer lezen over Lean kun je HIER

Geschiedenis van de time and motion studies

Vaak lijkt het of de geschiedenis van Lean pas begint met Toyota en het Toyota Productie Systeem TPS. De geestelijk vader Taiichi Ohno was een meester in het makkelijker maken van processen. Als je een opleiding volgt voor Lean Green Belt of Lean Black Belt leer je hoe je met eigen middelen processen verbetert.

Meer lezen over het verschil tussen de Green Belt en de Black Belt doe je hier

Frederic Taylor (1856-1915) was in zijn tijd baanbrekend door data te brengen in het organiseren van de werkplaats en processen. Onderdeel was dat je werkzaamheden ging klokken om zo te weten hoe lang alles duurt. Nu je in een proces altijd een activiteit hebt die het langste duurt, de bottleneck kun je die activiteit dan optimaliseren. Het klokken van activiteiten en het verder analyseren en diagnosticeren is de kern van een Time study.

Frank en Lillian Gilbreth gingen in die tijd activiteiten filmen om zo te begrijpen wat er precies gebeurde. Je zult verbaasd zijn dat als je jezelf terugziet, hoeveel dingen die je doet eigenlijk niet logisch zijn. Als je bijvoorbeeld in de keuken een boterham maakt, moet je zien hoe vaak je heen en weer loopt. Of hoe vaak je spullen in jouw handen hebt. Kun je nagaan dat dezelfde verspillingen ook gebeuren in jouw ‘normale’ werk.

Meer lezen over de geschiedenis van Lean kun je HIER

Hoe pas je de tijds en bewegingsstudie toe?

Eerst moet je de scope bepalen van welk gedeelte van een proces of procedure je wilt verbeteren. Deze techniek werkt het beste als je op medewerkers niveau monitors. Nu je in kaart brengt wat iemand doet, is het heel belangrijk dat je uitlegt wat het doel is van de studie. En dat je een veilige omgeving creëert.

Vervolgens film je de activiteit en klok je de activiteiten. Dan ga je samen met degene die de activiteit heeft verricht terugkijken. Vraag is wat diegene zelf ziet gebeuren. Bijvoorbeeld telkens omdraaien. Dan ga je samen kijken hoe je dat slimmer doet.

In de tweede ronde ga je vervolgens aan de slag met het verder optimaliseren en het afstemmen van de gives en de gets in het proces. Daarvoor heb je de kennis nodig van de Green Belt of de Black Belt nu dat gaat over proces synchronisatie technieken.

In een fabriek voor bouwmaterialen lieten we de medewerkers zichzelf terugzien. Zeker in een groep leidt dat eerst tot de spreekwoordelijke werkvloer humor. Verder is het heel gek als je jezelf terug hoort. Daarna begonnen de vragen.

A. Ik zie dat je telkens jouw gereedschappen op de werkband neerlegt. Waarom doe je dat?

B. Dan heb ik ze direct bij de hand als ik verder ga.

C. Ben je dan niet bang dat een gereedschap ertussen raakt?

B. Nou voor mijn gereedschap heb ik een bakje en die kan er niet tussen gaan.

A. Dat is eigenlijk best wel handig. 

Zelf leren toepassen doe je in onze opleidingen. Zowel in de Lean opleidingen als de Lean Six Sigma opleidingen.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden