Succesfactoren Lean Six Sigma
Succesfactoren Lean Six Sigma gaat over hoe je als organisatie het succes van Lean Six Sigma kunt vergroten. Als je als veranderaar aan de slag bent met veranderingen, dan verstoor je de huidige situatie. Dit doe je om een bepaald effect te bereiken. Met Lean Six Sigma wil je betere producten, minder verspillingen, snellere doorlooptijden en tevreden klanten en werknemers. Met een X-matrix Lean kun je de inspanningen in kaart brengen om de doelen van jouw organisatie te bereiken. Meer lezen en een template downloaden kun je trouwens via deze link X-MATRIX LEAN TEMPLATE EXCEL
Change Acceleration Process
Wat we weten is dat structuur helpt. Als je wilt veranderen, heb je houvast nodig. Als je elke dag bezig bent met een bepaald onderwerp en je meet het, ben je veel beter in staat om de verandering over langere termijn vol te houden. Het Change Acceleration Process Model of CAP model van General Electric geeft je houvast om veranderingen procesmatig te begeleiden. General Electric en Jacques Welch hebben een belangrijke impuls gegeven in de hele geschiedenis van kwaliteitsmanagement en Lean Six Sigma. Uit onderzoek weten we dat structuur en discipline voorspellers zijn van succesvolle veranderingen. Alleen daarmee ben je er nog niet.
Succes kun je namelijk meten op de harde aspecten, zoals doorlooptijd, kosten en kwaliteit. De laatste jaren is er steeds meer besef dat je succes ook meet op zachte aspecten. Met de zachte aspecten kun je de resultaten op de harde KPI’s vergroten. Dit is het onderwerp van onderzoek van onze Master Black Belt Willem Salentijn gepubliceerd in TQM journal.
Samengevat kun je zowel voor de harde aspecten als de zachte aspecten een short list maken van factoren die zowel succes als het falen beïnvloeden.
Top 5 succesfactoren
Op basis van wetenschappelijk onderzoek hebben we voor je de top 5 van meest genoemde factoren geordend:
Management focus. In heel veel artikelen zie je dat focus van het management een hele belangrijke factor is. Focus is namelijk niet alleen dat je in woord de implementatie ondersteunt. Je maakt keuzes om Lean Six Sigma tot een succes te maken. Bedrijven die slecht zijn in het maken van deze keuzes doen het aantoonbaar veel slechter.
Betrokken medewerkers. Je ziet een direct verband tussen de betrokkenheid van de medewerkers en het succes van de Lean Six Sigma implementatie. Betrokkenheid wil zeggen dat de medewerkers geactiveerd worden en onderdeel worden van de oplossing.
Koppeling naar de strategische doelen. Als executive ben je veel succesvoller als je een duidelijke koppeling maakt naar de doelen die je wilt bereiken. Je merkt dat dit ligt in het verlengde van de management focus. Hier gaat het erom dat je duidelijk stuurt op de LSS doelen. En ook hier weer duidelijke keuzes maakt.
Geschikte tooling. Lean Six Sigma is een toolset, een methode en een management filosofie. Als je alleen de tools hebt, maar niet de mindset, dan doe je waarschijnlijk aan window dressing. Als je alleen de mindset hebt, maar niet de tools, dan val je waarschijnlijk terug in oude patronen. Tools die je helpen zijn statistische proces controle of SPC om te kijken of het proces beheerst is. Andere tools die aantoonbaar heel erg helpen zijn visueel management en de dagstart.
Opleiding en ondersteuning. Ten slotte is een gedegen opleiding voor de medewerkers een belangrijke succes en faalfactor. Als je een didactisch onderbouwde opleiding hebt zie je meer effect dan met korte workshop. Een goede elearning heeft meer effect heeft dan een 1-daagse training met een spelletje erin. Verder zie je dat als je coaches hebt die je coachen in jouw ontwikkeling de resultaten beter zijn.
Als je dit artikel interessant vond, dan vind je misschien ook het volgende interessant:
WAT IS BETER? CHECKS IN HET PROCES DOOR DE MENSEN ZELF OF DATA OVER HOE HET PROCES ZICH GEDRAAGT?
LEAN EN SIX SIGMA INTRODUCEREN – HOE PAK JE DAT AAN?