Procescanvas
Het Procescanvas heb je misschien horen voorbij komen als processen alternatief voor het BMC. Het Business Model Canvas is een eenvoudige manier om op een A3 jouw bedrijfsmodel te zetten. Met het alternatief kun je processen modelleren om zo beter inzicht te krijgen waar je wat kunt verbeteren.
Voor verbeteren is Lean de meest effectieve methode. Als Lean Green Belt of Lean Black Belt verbeter je processen met de krachtige methode die de oorsprong kent in het Toyota Productie Systeem TPS. Het Proces Canvas past in de traditie van snel en makkelijk zaken in kaart te brengen. Zo is de Lean Startup niet alleen een krachtige methode. Ook kun je de tools uit de Startup gebruiken om snel zaken inzichtelijk te maken. Meer lezen over de Lean Startup kun je HIER.
Hoe pas je het Procescanvas toe?
Als je een proces probleem hebt of een ander acuut probleem dan kun je uitstekend deze methode toepassen. Het eerste wat je doet is dat je bepaalt wie de stakeholders zijn. Deze betrek je in het opstellen. Als je jouw verschillende stakeholders nog in kaart moet brengen, gebruik je een stakeholder analyse. Meer lezen daarover kun je HIER.
Dan is jouw volgende stap om de strategische doelen te bepalen. Strategie gaat erover welke keuzes je maakt als organisatie. En dan maak je de koppeling naar de sleutelprocessen of key processes. Daar zul je waarschijnlijk ook jouw probleem is hebben. Hierbij kun je nog extra kijken naar de volwassenheid of process maturity van jouw proces.
De volgorde is heel belangrijk zoals je misschien wel merkt. Nu is de vraag wie de klant of afnemer is van jouw proces. Soms denken mensen dat klanten alleen extern zijn. Iedereen die iets afneemt van een ander en daarmee verder gaat is een klant, heel simpel gezegd. Wat je als klant nodig hebt, kun je beschrijven met de Voice of the Customer VOC. Als de procescriteria van de afnemer duidelijk zijn, kun je verder met waar je last van hebt. De knelpunten zijn namelijk wat je ervaart en wat je moet oplossen.
Als je het probleem helder hebt en de knelpunten hebt bepaald, dan kun je naar de oplossing toe. Dan kijk je naar de werkwijze en het gedrag wat daarbij nodig is. Tot slot kun je dan de vertaling doen naar wat dat betekent voor de structuur en de hardere aspecten en het gedrag en de zachtere aspecten.
Dat sluit dan weer aan bij implementeren. Bij 5ST3PS hebben we voor het hoger onderwijs de implementatie methode PGSOM ontwikkeld. Meer kun je lezen in het boek Lean Six Sigma van Noordhoff uitgevers.
Wil je meer lezen over het in kaart brengen van processen? Ga dan verder in de longread HIER