Search
Close this search box.

Operational en transactional six sigma

Operational en transactional six sigma

Als je denkt dat Six Sigma alleen voor maakomgevingen is, dan vergis je je. We onderscheiden operational en transactional six sigma. De eerste staat voor de toepassing voor het maken van producten. De tweede staat voor de creatie van diensten. In dit artikel lees je meer over de overeenkomsten en de verschillen. Zowel in de Lean Six Sigma Green Belt als de Lean Six Sigma Black Belt leer je om Six Sigma zowel voor producten als diensten toe te passen.

Wat is Six Sigma?

Six Sigma staat voor een kwaliteitsniveau waarbij je nauwelijks fouten maakt. Investeer in kwaliteit en de foutkosten gaan omlaag. Investeer in de foutkosten, dan hoeft de kwaliteit niet noodzakelijkerwijs toe te nemen. Zeker als je allerlei extra maatregelen moet nemen om de kwaliteit zoals de klant die ervaart goed te houden. Met Six Sigma kijk je anders naar processen en beschouw je variantie als de oorzaak van de onregelmatigheden. Als je die terugdringt, gaat de kwaliteit omhoog, minder fouten, lagere kosten, tevreden klant en ga zo maar door.

Six Sigma is dus een kwaliteitsfilosofie, een manier om problemen op te lossen, een management benadering en een aanpak om de kwaliteit te verbeteren. In zowel de klassikale opleidingen van 5ST3PS als de elearnings leer je hoe je Six Sigma inzet om de kwaliteit te verbeteren, fouten te verminderen en tevreden klanten te krijgen.

Operational Six Sigma

In maakprocessen heb je weinig kans je te verstoppen. Je volgt de lijn en je ziet hoe de waarde wordt gecreëerd. Vanuit Lean is het doel verspillingen of Muda tegen te gaan. Vanuit Six Sigma de variantie te verminderen. In de Six Sigma aanpak van 5ST3PS ga je van het praktische probleem naar de praktische oplossing door het gebruik van eenvoudige statistiek. De probleemoplossende aanpak is de DMAIC. Meer daarover lees je HIER.

In operational six sigma ben je dan ook vooral bezig met de procesmonitoring, het verminderen van de variantie en het wegnemen van grondoorzaken voor fouten.

Transactional Six Sigma

Hoewel uiteindelijk alles een proces is, is een transactie proces lastiger te monitoren en zie je dat Six Sigma meestal met Lean wordt gebruikt. Waar je in een fabriek een productielijn kunt aflopen om te zien wat er gebeurt, is dat in een kantoor omgeving lastiger. Onderlinge afhankelijkheden zijn veel minder zichtbaar en zeker in omgevingen waar iedereen druk druk druk is, is het lastig te zien welke verspillingen en variantie problemen er nu precies zijn.

De kracht van six sigma in transactie omgevingen zit dan vooral in de process capability en de process performance als basis voor verdere verbetering. Van daaruit zoek je veroorzakers van de variantie en pak je deze gericht aan. Dankzij de statistische technieken in Six Sigma heb je relatief weinig data nodig om conclusies te trekken met bijvoorbeeld t-testen. Daarom is Six Sigma bij uitstek een methode om snel resultaat te boeken.

Verschillen en overeenkomsten

Alle processen kennen variantie, alleen de aanvliegroute vanuit transactie processen of productieprocessen is anders. Verder kun je dankzij de statistische technieken van Six Sigma met weinig data al veel bereiken en leer je als Lean Six Sigma Black Belt bij 5ST3PS hoe je snel en simpel experimenten opzet. Daarom in de opleidingen zowel operationele als transactie casussen zodat je in alle gevallen de technieken effectief en efficiënt kunt toepassen.

Meer lezen over verbeteren van processen met Lean of Six Sigma met praktische handvatten? Lees hier dan verder. 

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden