Search
Close this search box.

Lean Startup Methode van Eric Ries

lean startup methode

Wanneer je de term Lean Startup voorbij hoort komen denk je wellicht gelijk aan de start van een project. Echter bedoelen we met deze term een startende onderneming. De Lean Startup is bedacht door Eric Ries. Zijn boek is in 2011 verschenen. Hierin beschrijft hij een methode die sommigen tegenwoordig wellicht kunnen linken aan methodes zoals Design Research. In dit artikel lees je over de Lean Startup Methode zoals geïntroduceerd door Eric Ries.

Wat is de Lean Startup methode van Eric Ries?

De Lean Startup Methode, ontwikkeld door Eric Ries, bestaat uit een aantal kernonderdelen. Samen zorgen ze voor een flexibele, efficiënte en klantgerichte manier van ondernemen. Hieronder worden de belangrijkste onderdelen van de Lean Startup Methode uitgelegd.

Minimum Viable Product (MVP)

MVP is een van de centrale concepten in de Lean Startup. Het verwijst naar de eenvoudigste versie van een product dat voldoende waarde biedt om aan de behoeften van de vroege klanten te voldoen. En ze aanmoedigt om feedback te geven. Het doel van een MVP is om zo snel mogelijk een product op de markt te brengen. Met minimale kosten, om zo vroeg mogelijk te leren van klanten en de ontwikkeling verder te sturen op basis van hun feedback.

Meer lezen over continu leren en continu verbeteren kun je HIER

Build-Measure-Learn Cyclus

Build-Measure-Learn is het fundamentele proces binnen de Lean Startup Methode. Het begint met het bouwen van een MVP (of een ander experiment). Gevolgd door het meten van hoe dit product presteert op de markt door middel van klantfeedback en andere relevante data. Het laatste onderdeel is het leren van de resultaten van deze metingen. Om te bepalen of je moet doorgaan op de ingeslagen weg of dat je een andere koers moet kiezen (pivot). Deze cyclus wordt herhaald totdat het product volledig is ontwikkeld en klaar is voor grootschalige lancering.

Validated Learning

Validated Learning is het proces van empirisch aantonen dat een team heeft geleerd wat het daadwerkelijk aan het bouwen is. In plaats van te vertrouwen op intuïtie of veronderstellingen, gebruikt een Lean Startup concrete experimenten. En tests om te valideren of het product of de dienst echt waarde toevoegt voor de klant. Elke iteratie in de Build-Measure-Learn cyclus biedt de mogelijkheid om hypotheses te testen en te valideren. Dit leidt tot een meer datagestuurde besluitvorming.

Pivot or Persevere

Tijdens de ontwikkeling kan een startup op een punt komen waar ze moeten beslissen of ze verder moeten gaan met hun huidige aanpak. Of een pivot moeten maken. Een pivot betekent een fundamentele verandering in de strategie op basis van wat geleerd is tijdens het proces. Dit kan betrekking hebben op het product, de doelgroep, de technologie, of een ander aspect van het bedrijfsmodel. Als de feedback en data aantonen dat de huidige aanpak niet werkt, is een pivot essentieel.

Innovation Accounting

Innovation Accounting is een manier om de vooruitgang van een startup te meten in een context waarin traditionele maatstaven zoals omzet en winst niet toepasbaar zijn. Het helpt om voortgang te meten op basis van de leerresultaten. En de impact van de experimenten. Dit omvat het opstellen van relevante metrics die aangeven of de onderneming dichter bij succes komt. Of dat er aanpassingen nodig zijn.

Customer Development

Customer Development is een aanpak die parallel loopt aan productontwikkeling. Het focust op het systematisch testen van de aannames over wie de klanten zijn en wat hun behoeften zijn. In plaats van aan te nemen dat er een markt is voor het product, worden in de Lean Startup potentiële klanten van het begin af aan betrokken bij het proces. Zo kun je aannames valideren en om het product af te stemmen op werkelijke marktbehoeften.

Continuous Deployment

Continuous Deployment is een techniek waarbij nieuwe code automatisch in productie wordt genomen zodra deze is geschreven en getest. Dit stelt startups in staat om snel nieuwe versies van hun product te lanceren. En onmiddellijk feedback te ontvangen, wat het Build-Measure-Learn proces versnelt. Continuous Deployment helpt bedrijven om sneller te leren en te reageren op veranderingen in de markt.

Riskiest Assumptions

Een belangrijk concept in de Lean Startup is het identificeren en testen van de Riskiest Assumptions (de meest risicovolle aannames). Dit zijn de veronderstellingen die, als ze onjuist blijken te zijn, het succes van de startup aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Door deze aannames vroegtijdig te testen, kan een startup zich richten op de meest kritieke risico’s. En voorkomen dat er veel middelen worden verspild aan een onhoudbaar bedrijfsmodel.

Cohort Analysis

Cohort Analysis is een methode om klantgedrag te analyseren. Dit doe je door gebruikers te groeperen op basis van een gemeenschappelijke eigenschap. En vervolgens te volgen hoe hun gedrag in de tijd verandert. Dit helpt startups om inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun experimenten en verbeteringen. Door te zien hoe nieuwe klanten reageren ten opzichte van eerdere groepen.

A/B Testing

A/B Testing is een experimentele benadering waarbij twee of meer varianten van een product of dienst worden getest bij verschillende gebruikersgroepen. Om te bepalen welke versie beter presteert. Dit stelt startups in staat om gefundeerde beslissingen te nemen over productaanpassingen. En optimalisaties op basis van daadwerkelijke gebruikersfeedback.

Als 5ST3PS leveren we bijdrages aan wetenschappelijk onderzoek, zo ook over de succes factoren voor de Lean Startup. Meer lees je op de website van de VU of op de website van Emerald

Lean Startup en een reguliere startup – Wat zijn de verschillen?

De Startup van je onderneming kan een moeizaam en onzeker proces zijn. De kans dat je met je nieuwe onderneming een succesvolle start maakt wordt vergroot met de Lean Startup Methode. Bij een Lean Startup is een onderneming voorbereid op de onzekere markt waarin het terecht komt. Als kleine ondernemer experimenteer je om erachter te komen wat wel en niet werkt. Waarna je gelijk de feedback van je publiek verzamelt om je onderneming te verbeteren.

Hoe ga je te werk?

Bij een Lean Startup is het zaak dat je in meerdere stappen te werk gaat in plaats van in één grote stap. Je kunt als beginnend ondernemer wel in een keer een enorm projectplan opstellen en een groot project op de markt willen brengen. Maar zonder eerst je markt getest te hebben met kleinere projecten of prototypes is dit een enorme gok. Grootschalige projecten zouden volgens Eric Ries alleen goed zijn voor je bedrijf wanneer ze een degelijke kans van slagen hebben. En ze relevant zijn voor je klanten.

Zelfs al zou je een project tot een eind weten te brengen, loop je een risico. Als blijkt dat de markt geen interesse heeft, dan is het project in wezen alsnog mislukt. En betekent dat alle tijd die erin gestoken is verspild is. In de Lean methode praten we dan over Waste. Deze waste valt te voorkomen door niet in een keer naar het einde te willen sprinten. Maar door tussenstops te maken. Om te horen wat de markt te zeggen heeft over het idee of product.

Samengevat

Zoals op de afbeelding bij dit artikel te zien is, is de Lean Startup een proces wat zich herhaalt. Het is geen rechte lijn van begin naar eind. Je begint met het bouwen van een product, waarna je dit product aan je klanten laat zien voor feedback. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een prototype. Nadat de klanten het prototype hebben kunnen zien en/of testen kan jij als ondernemer vervolgens de data uit deze meting meenemen. Om zo jouw product of dienst te verbeteren. Nieuwe ideeën kun je gebruiken om het eerdere prototype te verbeteren. En om te bouwen naar een beter product. Vervolgens herhaalt dit proces zich weer tot het moment dat het product helemaal klaar is om op de markt te zetten.

Verder lezen over hoe Lean en Scrum zich tot elkaar verhouden?

Lees dan Lean en Scrum – Hoe verhouden de Lean Startup en Scrum zich tot elkaar?

Meer lezen over onze opleidingen kun je HIER

Indien je vrijblijvend advies wilt vragen dan kan dit uiteraard ook via info@5st3ps.nl

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Incrementele Innovatie

Incrementele Innovatie

Incrementele Innovatie: De Sleutel tot Duurzame Groei Terwijl radicale innovatie vaak de meeste aandacht krijgt, is er een andere, subtielere

Read More »

Voor meer informatie lees meer in onze kennisbank

Brochure downloaden

Brochure downloaden