Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Lean Six Sigma

Lean Six Sigma of Lean en Six Sigma zijn 2 methoden om processen makkelijker, beter, sneller en goedkoper te maken. Maar wat kun je met elke methode en waar kies je voor? In dit artikel lees je meer over de essentie van elke methode. Zo weet je waar elk voor staat en wanneer je wat toepast. Eerst lees je over traditionele methoden om vooral sneller en goedkoper te werken.

Sneller werken en Lean Six Sigma

Sneller werken is makkelijk. Gooi het tempo omhoog en je bent er. Dit kan ook in een way of working zoals bijvoorbeeld output gericht werken. Of organisaties waar de cultuur is dat je meer uren werkt dan waarvoor je bent aangenomen. Veel mensen zeker in de dienstverlening geven aan dat ze meer uren werken. Je ziet helaas ook veel arbeidsconflicten omdat werknemers bijvoorbeeld op hun vrije dagen de werktelefoon niet opnemen en de baas daar wat van vindt.

Meer werken kom je vaak ook tegen als piekbelasting. Of dat dit een tijdelijk karakter heeft. Zeker met personeelstekort is het normaal dat je meer uren werkt. Ook in de zorg zie je dat mensen niet toekomen om hun vrije uren op te nemen. Toch zie je dat het tandje bijzetten een algemeen geaccepteerde manier van werken is. Als je dan ook niet volledig voor de extra uren wordt gecompenseerd, is dit ook nog een manier om de kostprijs van de dienstverlening te verlagen. Een consultant die 60 uur werkt en 40 uur wordt uitbetaald is een voorbeeld van wel de omzet en niet de kosten.

Goedkoper werken

Goedkoper werken kan op verschillende manieren. Doel is trouwens van Lean Six Sigma dat je door slimmer werken vanzelf goedkoper wordt In de eerste plaats als je groot genoeg bent, kun je inkoopvoordelen afdwingen. Of zoals eens een ervaren inkoper tegen me zei: we schrapen tot op het bot. In de tweede plaats kun je door samenvoegingen van soortgelijke afdelingen, activiteiten of organisaties schaalvoordelen verkrijgen. Voor dezelfde afdeling inkoop maakt het niet zoveel uit of ze nu klein of groot inkopen. Verder kun je de kaasschaaf gebruiken. Je kunt telkens over de kosten een kaasschaaf halen en het proces werkt wel door. Niet alles, maar dat lost zich wel op. Bijvoorbeeld een klantenservice die niet bereikbaar is. De klant heeft de keuze tussen een andere aanbieder met het risico weer tegen dezelfde dingen aan te lopen.

Verder zie je helaas steeds meer dat facturen niet betaald worden. Je ziet instructies waarbij de regel is dat een factuur niet betaald wordt voordat er een herinnering of zelfs meer herinneringen worden verstuurd. Je hebt dan een relatief voordeel dat misschien een paar facturen vergeten worden. In deze strategieën gaat het vooral om het verbeteren van het werkkapitaal, alleen wel ten koste van leveranciers die ook hun kosten hebben.

Duurzame strategieën

De strategieën die je hebt gelezen zul je ongetwijfeld herkennen. En helaas zijn het geen duurzame strategieën. Op deze manier kun je letterlijk werknemers afbranden, klanten wegjagen en leveranciers over de kop krijgen. Is dat erg? Als je in jouw missie staat dat de werknemer, de klant en de maatschappij centraal bij je staan is dit heel bijzonder. Dan moet je zeggen dat de missie is dat het vooral maximaliseren is van jouw eigen voordelen al dan niet ten koste van anderen.

Duurzame strategieën zoals Lean Six Sigma zijn gericht op People, Planet, Profit. Uiteindelijk ook in jouw eigen belang want als er niets meer te verdelen is, heb je zelf ook een probleem. Wat betekent dit voor je dan? Dat je kijkt naar schaarste en je vragen stelt hoe je hetzelfde resultaat kunt bereiken zonder verspillingen. Dus als personeel schaars is, kun je of meer personeel proberen aan te nemen of kritisch kijken naar het werk. Lean wat Engels is voor Mager is daar de nummer 1 strategie in.

Wat is Lean?

Lean of Lean Management is een strategie om verspillingen te minimaliseren en liefst te verwijderen. Lean Six Sigma is trouwens de krachtigste combinatie. Hierbij is het motto dat je niet harder moet werken, maar slimmer. Taiichi Ohno, de grondlegger van het Toyota Productie Systeem, zei dat mensen naar het werk moeten komen om na te denken en niet te werken. Met de tools van Lean leer je hoe je het werk efficiënter en effectiever maakt. Daar moet je een beetje tijd voor investeren, maar dan krijg je ook veel terug. Zo is de Gold Standard voor effectief en efficiënt werken 85%. Dat betekent dat je 85% van de tijd bezig bent waarde voor de klant toe te voegen.

De Gold Standard wordt vooral gebruikt in de industrie en daarin is het heel normaal dat bedrijven die niet Lean zijn op nog geen 50% zitten. In dienstverlening zie je de verschillen helemaal goed. Mensen zijn weliswaar druk maar niet direct met waarde voor de klant toevoegen. Als je met de Lean bril naar deze processen kijkt, kun je ook deze processen met gemak veel efficiënter en effectiever maken.

Wat is Six Sigma?

Six Sigma is een strategie die zich richt op kwaliteit. Investeer je in kwaliteit dan gaan jouw kosten omlaag, concentreer je op de kosten dan gaat de kwaliteit omlaag. In tegenstelling tot traditionele methoden waar kwaliteit is van de kwaliteitsafdeling, is kwaliteit in 6 Sigma geborgd in de werkwijze en ben je op zoek naar veroorzakers voor de variantie in de procesuitkomsten. 

Als je dan Lean Six Sigma combineert krijgt je de meest krachtige methode voor procesverbetering waarin je de focus op verspillingen combineert met de focus op de variantie. Naast het richten en inrichten van verbeterde processen, is er grote aandacht in beide methoden voor het verrichten. Oftewel hoe zorg je ervoor na verbeteren dat de mensen in het proces de verbeteringen adopteren.

Wat is de rol van de Green Belt en de Black Belt?

Traditioneel zijn de Black Belts de projectmanagers van de verbeterprojecten. In Lean passen we de A3 toe en in Six Sigma of Lean Six Sigma de DMAIC. Oorspronkelijk zijn de Green Belts ondersteunend. In de opleidingen van 5ST3PS leren zowel de Green Belt als de Black Belt om problemen op te lossen en processen te verbeteren. Hierbij leert de Black Belt om dit toe te passen in complexere situaties. Hierbij kun je kiezen uit de Lean Green Belt of de Lean Black Belt als je je eerst vooral bezig wilt houden met het efficiënter en effectiever maken van processen. En als je diepere grondoorzaken voor procesproblemen wilt wegnemen de Lean Six Sigma Green Belt of de Lean Six Sigma Black Belt.

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden