AGENDA & KOSTEN
€ 4250
Alle prijzen excl BTW hoog tarief
WAAROM KIEZEN VOOR DE LEAN SIX SIGMA BLACK BELT SUMMERSCHOOL OPLEIDING VAN 5ST3PS?
OVER DE BLACK BELT SUMMERSCHOOL
In de Black Belt Summerschool leer je in 10 dagen structureel te verbeteren met gegarandeerd resultaat. Dit leer je aan de hand van Lean en Six Sigma. Waar Lean vooral gaat over verspillingen elimineren, gaat Six Sigma vooral over het voorkomen van fouten.
Deze training wordt gegeven door Willem Salentijn, auteur van het boek Lean Six Sigma voor het Hoger Onderwijs.
In deze training krijg je handvatten hoe je mensen meeneemt en wat voor een model je kunt toepassen om van de oplossing op papier tot een gedragen oplossing in de organisatie te komen.
Module 1: Waardestroom
In de module Waardestroom wordt aan de hand van een simulatie het proces denken uitgelegd en de waardestroom, als basis voor verbeteren. We plaatsen de waardestroom tegen de context van snelheid en kwaliteit. We leren de waardestroom in kaart te brengen om vervolgens verspillingen te verwijderen, business value add te minimaliseren en klantwaarde te vergroten.
Module 2: Continuous Flow
In de module Continuous Flow leren we hoe we een bedrijfsproces zodanig optimaliseren dat deze afgestemd is op de klantvraag, de stappen in de waardeketen volledig op elkaar afgestemd zijn en iedereen continu bezig is waarde te creëren. We leren niet alleen hoe we principes van Flow en Pull praktisch toepassen, maar ook hoe we de optimale instellingen bepalen.
Module 3: LEAN Management
In de module Lean Management leren we de principes die Toyota hebben groot gemaakt en de basis zijn voor Lean Management. Naast het Toyota Productie Systeem leren we hoe we vanuit de Lean gedachte de organisatie besturen (Hoshin Kanri) en hoe we mensen coachen naar betere resultaten (Kata). Dit alles tegen de context van Kaizen, waarvan we leren dat dit niet alleen staat voor continu verbeteren en ook een management benadering is.
Module 4: Statistische Proces Controle
In de module Statistische Proces Controle leren we hoe we vaststellen dat wat we zeggen wat we doen ook daadwerkelijk doen. We leren hoe we met het procesgedrag verstoringen kunnen vinden en problemen voorkomen. We leren hoe we de basis leggen voor verbeteren met Six Sigma door het verbetergebied vast te stellen met behulp van eenvoudige statistische tools.
Module 5: Root Cause Analysis
In de module Root Cause Analysis (RCA) leren we hoe we de mogelijke grondoorzaken voor het probleem waardoor we niet aan de vereiste kwaliteit voldoen, kunnen vinden. We leren hoe we vervolgens gestructureerd de mogelijke grondoorzaken terugbrengen tot de paar ‘echte’ veroorzakers. Voor het terugbrengen van de mogelijke grondoorzaken naar de paar ‘echte’ veroorzakers gebruiken we Excel. Deze paar ‘echte’ veroorzakers gaan we vervolgens wegnemen in een Plan Do Study Act cyclus.
Module 6: Problem Solving
In de module Problem Solving leer je hoe je de gevonden problemen praktisch kunt maken voor de organisatie. We hebben het hier over de stap van de papieren oplossing naar de praktische oplossing. Voor de papieren oplossing leer je hoe je een regressiemodel maakt en hoe je de optimale instellingen daarvan bepaalt. Hiervoor gebruiken we Minitab®. Voor de praktische oplossing gebruiken we diverse technieken uit Quality Assurance.
Module 7: Problem Solving Black Box technieken
In de voorgaande modules hebben we grondoorzaken weggenomen op basis van historische gegevens en kennis over het proces. Maar wat als processen door elkaar heen lopen en je geen goed beeld hebt waar nu de grondoorzaken liggen? Of wat als je slechts weinig data tot je beschikking hebt? In deze module leren we krachtige technieken om vanuit de data wel de grondoorzaken te bepalen.
Module 8: Design of Experiment
In de module Design of Experiment (DoE) leer je hoe je een experiment kunt opzetten om snel informatie in te winnen over de optimale instellingen voor een proces, product of zelfs een dienst. Veel organisaties hebben te maken met vervuilde data. Door een DoE kun je snel informatie verzamelen om zo de Time-to-Market tijd te verkorten. DoE is een van de meest effectieve technieken van Six Sigma. In deze module leer je hoe je een DoE kunt opzetten en uitvoeren, maar ookwat je uiteindelijk kunt doen met de resultaten.
Module 9: Quality Management Tools
In de module Quality Management Tools leer je hoe je de zeven Quality Tools uit Lean toepast. Hierdoor zorg je ervoor dat je organisatie op niveau blijft en je grondoorzaken voor problemen kunt blijven vinden en wegnemen. Hiervoor gebruiken we simpele Exceltechnieken waarmee we leren visueel management in te richten.
Module 10: LEAN Advanced
In de module Lean Advanced leer je hoe je een audit doet op een organisatie om daarmee een startpunt te hebben voor een deployment plan. Verder leer je hoe je een veranderproces vormgeeft, faciliteert en versnelt. Na deze module weet je wat je moet doen om een organisatie op Gold Standard te krijgen, het hoogste volwassenheidsniveau voor Lean.
Trainingskalender
Onze opleidingen kennen een startgarantie, dat wil zeggen dat we garanderen dat je op onderstaande data kunt beginnen met de opleiding.
12 juli t/m 23 juli 2021
SUMMERSCHOOL – Utrecht
Toon cursusdata12 juli, 10:00-17:00, Module I
13 juli, 10:00-17:00, Module II
14 juli, 10:00-17:00, Module III
15 juli, 10:00-17:00, Module IV
16 juli, 10:00-17:00, Module V
19 juli, 10:00-17:00, Module VI
20 juli, 10:00-17:00, Module VII
21 juli, 10:00-17:00, Module VIII
22 juli, 10:00-17:00, Module IX
23 juli, 10:00-17:00, Module X
12 juli t/m 23 juli 2021
SUMMERSCHOOL – Virtual Classroom
Toon cursusdata12 juli, 10:00-17:00, Module I
13 juli, 10:00-17:00, Module II
14 juli, 10:00-17:00, Module III
15 juli, 10:00-17:00, Module IV
16 juli, 10:00-17:00, Module V
19 juli, 10:00-17:00, Module VI
20 juli, 10:00-17:00, Module VII
21 juli, 10:00-17:00, Module VIII
22 juli, 10:00-17:00, Module IX
23 juli, 10:00-17:00, Module X
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Lean en Six Sigma: geschiedenis en context van de twee methoden.
- Denken in processen en Lean
- Toepassen van Lean om verspillingen te elimineren
- Beheersen van Processen en vaststellen van de huidige procesprestatie
- Grondoorzaken voor problemen vinden en oplossen
- Bepalen van de optimale instellingen voor de organisatie
- Implementeren en meenemen van mensen in de wijzigingen