Search
Close this search box.

Lean Process Mapping

Lean Process Mapping

Als je processen in kaart wilt brengen, gebruik je Lean Process Mapping. In dit artikel lees je over de verschillende Mapping Tools en hoe je ze gebruikt. Zowel in onze Lean als onze Lean Six Sigma opleidingen leer je hoe je de verschillende mapping tools kunt gebruiken.

Je kunt als je zowel Lean als Six Sigma wilt toepassen de Lean Six Sigma Green Belt of de Lean Six Sigma Black Belt volgen. Als je alleen Lean wilt doen, dan kun je de Lean Green Belt of de Lean Black Belt volgen. Meer lezen over het verschil tussen Lean en Six Sigma en hoe ze elkaar aanvullen kun je HIER.

We hebben voor je de meest gebruikte tools op een rijtje gezet.

SIPOC

Als je Suppliers, Inputs, Proces, Output en Customers afkort, krijg je SIPOC. Een SIPOC kun je beschouwen als een High Level Process Map. Hiermee krijg je overzicht van het proces. De basis voor een proces zijn inputs die je verwerkt tot een output. In een SIPOC zie je dit. Een SIPOC is dan ook ideaal om de scope van een proces te bepalen. In het Nederlands is SIPOC afgekort tot LIPOK. Leveranciers, Inputs, Proces, Output en Klanten.

Meer lezen over de SIPOC en een gratis template vind je HIER

Value Stream Map of VSM

In een proces wil je waarde toevoegen, alleen ontstaan er ook vanzelf verspillingen of Waste. Met de Waardestroom of Value Stream Map breng je alle waarde toevoegingen in beeld. Een VSM sessie is een hele krachtige groepstechniek en in de opleiding leer je hoe je als Green Belt of Black Belt dit toepast. Meer lezen over het verschil tussen de Green Belt en de Black Belt kun je trouwens HIER.

Samen met de betrokkenen in het proces kijk je hoe je waarde levert en wie wat doet. De waardestroom bestaat uit de informatiestroom en de datastroom. Na de waardestroom heb je de handvatten om de waste analysis te doen en het proces te optimaliseren.

Meer lezen over de VSM en een gratis template vind je HIER

Lean Process Mapping met de Brown Paper

De Brown Paper is letterlijk dat je een stuk bruin papier hebt waarop je met alle betrokkenen een proces in kaart brengt. Dit doe je vaak op afdeling of ketenniveau. Met iedereen schrijf je op post-its wat er gebeurt, wie wat doet, welke volgordelijkheid je hebt en welke data er zijn. Doordat je alles helder op papier hebt, kun je issues identificeren, verspillingen en mogelijke oplossingen genereren.

Bij 5ST3PS adviseren we altijd om voor de Brown Paper of Makigami in het Japans een Gemba walk te doen. Zo zorg je ervoor dat je een goed beeld hebt van wat er nu werkelijk in het proces gebeurt.

Meer lezen over de Gemba walk kun je HIER.

Complexity Value Stream Map

In de Lean Black Belt en Lean Six Sigma Black Belt opleidingen van 5ST3PS leren we je handvatten voor als de organisatie waarin je werkt complex is. De Complexity Value Stream Map of CVSM is een methode die we dankzij recent wetenschappelijk onderzoek waar we als kennisinstituut in betrokken zijn toepassen. Onze hoofddocent Willem Salentijn is als onderzoeker onderdeel van het onderzoeksteam van Professor Jiju Antony de nummer 1 onderzoeker voor Lean Six Sigma.

Andere Mapping Tools

Je hebt natuurlijk nog meer mapping tools dan alleen de SIPOC, VSM, Brown Paper, Makigami en de CVSM. Hieronder lees je over de meest gebruikte, waarbij ze niet alleen behoren tot de Lean familie.

Spaghetti Diagram

Met een Spaghetti diagram kun je bewegingen en transport in kaart brengen. Je volgt letterlijk alle bewegingen en dan krijg je beeld met lijnen die door elkaar lopen. De spaghetti. Met Genchi Genbutsu oftewel het observeren van de werkvloer kun je deze tool ideaal toepassen.

Swimlane

In een swimlane of het processtroom diagram kun je delen van taken en verantwoordelijkheden in een proces visueel onderscheiden. Omdat je de functies naast elkaar hebt, is het net alsof je zwembanen naast elkaar hebt. Processtroomdiagrammen zijn niet typisch voor lean en vind je in procesmanagement en business process management. Dat geldt ook voor de Procesmap.

Customer Journey

De customer journey of klantreis geeft alle punten aan tussen het eerste contact met de klant en het opleveren van wat de klant wil. In deze reis zet je alle contactmomenten of touch points. Met een Customer Journey krijg je inzicht in de waardetoevoeging voor de klant en hoe deze dit ervaart. Het visualiseren doe je met de Customer Journey Map. Hoewel de klantreis uit de marketing komt, kun je het heel goed toepassen om beter begrip te krijgen bij de klant. Zeker als je de Kano analyse uit Lean gebruikt. Meer over de Kano analyse lees je HIER.

Samenvatting voor Lean Process Mapping

Samengevat heb je voor verschillende situaties verschillende modellerings en mapping technieken. Afhankelijkheid van de moeilijkheid, complexiteit en de beschikbaarheid van informatie kies je voor de één of de ander. Als je zelf een project doet met Lean of Lean Six Sigma kun je gebruik maken van een ervaren coach van 5ST3PS in het kader van de praktijkcertificering. Voor de mogelijkheden kun je met ons contact opnemen via de chat of via info@5st3ps.nl

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden