Search
Close this search box.

Lean leiders

LEAN leiders

lean leiders, hoe doe je dat? In dit artikel geven we je tips voor hoe je een lean leider wordt. Eerst lees je over de leiderschapsstijlen. Vervolgens lees je hoe je als Green Belt of Black Belt zelf leiderschap kunt ondersteunen. Lean leiders vind je zowel bij de Lean Green Belt als de Lean Six Sigma Green Belt. Managers zijn vaak Lean Black Belt of Lean Six Sigma Black Belt gecertificeerd. Dan zie je 5 praktische tips die je kunt toepassen. En tenslotte staan we erbij stil hoe ze bij Toyota hier tegenaan kijken.

leiderschapsstijlen

Ken Blanchard ben je vast wel tegen gekomen als je een boek zocht over leiderschap. Misschien heb je wel zijn bestseller Wie heeft mijn kaas gepikt gelezen. Volgens Blanchard heb je vier leiderschapsstijlen. Je kunt iets delegeren. Of je steunt jouw medewerker. Anderen coach je. En je blijft situaties houden waarin je stuurt.

Als manager heb je de neiging om van jouw medewerker bepaald gedrag te willen. Als de medewerker dat doen, beloon je deze. Als de medewerker dat niet doet, straf je deze. Dat kan direct of indirect. Medewerkers die je links laat liggen, is ook een manier van straffen. In de wetenschap wordt steeds duidelijker dat als je lange termijn succes wilt hebben, je investeert in de medewerker. Als je je als medewerker veilig voelt en je actief bijdraagt, ben je veel productiever dan als je maar dingen moet.

Als je kijkt naar Organisational Behaviour zie je dat de grenzen tussen medewerkers en managers steeds meer vervagen. Door schaarste op de arbeidsmarkt is de positie van werknemers anders. Door Industry 4.0. wordt de controlerende functie van management steeds minder relevant.

de green belt en black belt

Begin van deze eeuw zag je de introductie van Lean en Six Sigma in Nederland. Lean en Six Sigma kennen een lange geschiedenis, maar je ziet dat in Nederland de geschiedenis vrij recent is. Als je Black Belt wilde worden, moest je management ervaring hebben. De Black Belts werden beschouwd als de veranderaars van de organisatie. Als Green Belt ondersteunde je de Black Belt.

Bij 5ST3PS zie je dat zowel de Green Belt als de Black Belt zelfstandige veranderaars zijn. We geloven niet zo erg in hiërarchische structuren. De klant en hoe je waarde toevoegt moeten leidend zijn. Waar de Green Belt zich concentreert op zogenaamde enkelvoudige problemen, kun je als Black Belt ook meervoudige problemen oplossen.

Als verbeteraar los je niet alleen problemen op, je zorgt ervoor dat na de change de verbeterde situatie in stand blijft. Dat doe je niet zelf. Je implementeert en borgt de oplossing en vaardigheden op de Gemba. De Gemba staat voor de werkvloer. Als manager leer je wat je wel en vooral niet moet doen.

De Green Belt zie je dan ook vaak terug op afdelingen. Zo kun je jouw collega’s ondersteunen en processen verbeteren. De Black Belt zie je vaak als professioneel veranderaar of als change manager op organisatie niveau terug. Ook zie je steeds meer dat de Green en de Black Belt onderdeel zijn van een persoonlijk ontwikkel plan waarin je doorgroeit naar een gewenst niveau.

Meer lezen over het verschil tussen de Green Belt en de Black Belt bij 5ST3PS doe je HIER.

5 praktische tips voor lean leiders

Hoe word je een lean leider? Dat is een goede vraag en hier krijg je in ieder geval 5 tips.

Als eerste tip, Go See, Ask Why, Show Respect. Deze uitspraak komt van Taiichi Ohno, de architect van het Toyota Productie Systeem TPS.

Actief luisteren, niet zomaar aannames doen moet in jouw grondhouding zitten als manager.

Dan net zo belangrijk vraag bij alles 5 keer Waarom. Dat is Tip 2. Hoeft niet letterlijk, maar ook hier was het Ohno die zei dat je bij alles de grondoorzaak moest doorgronden.

De derde tip is het faciliteren van continu leren. Dus ook al gaat het nog zo goed, dan is dat misschien wel het probleem. Meer kun je lezen in de 6 practices om continu leren te faciliteren.

Een lean leider heeft een faciliterende management stijl. Het gaat je er niet om hoe goed jij bent, het gaat je erom hoe je jouw Gemba boven zichzelf laat uitstijgen. Dat is de vierde tip.

Tenslotte goed voorbeeld doet goed volgen. Je kunt je niet in jouw hok of achter jouw agenda verschuilen als het gaat om cultuurverandering. Dus je neemt deel aan verbeterprojecten, je bent zichtbaar. Bij de dagstart erbij zijn. Dat is onze vijfde tip.

Toyota en de Kata

De laatste jaren zie je steeds meer aandacht voor de cultuur aspecten van het Toyota Productie Systeem. En welke aspecten nu allemaal bijdragen aan succes voor de implementatie. De hoofdtrainer van 5ST3PS Willem Salentijn heeft hierover gepubliceerd in het prestigieuze TQM journal. Mike Rother heeft waardevolle inzichten gegeven in typische practices bij Toyota zoals Value Stream Mapping en de Kata.

Als je een Kata toepast, herhaal je iets tot dat je dat meester bent. In sport doe je een bepaalde handeling totdat je die beheerst. Een Kata volgens Mike Rother bestaat uit 5 vragen die je elke keer stelt. Jouw doel is om jouw werk steeds beter te maken. En uiteindelijk profiteert de klant daarvan. In het hele lean denken staat de klant centraal en de vraag wat nu kritiek is voor die klant. Dat is een hele andere benadering dan organisatie optimalisatie wat vooral draait om aandeelhouderswaarde.

Als je in het hele lean denken de klant centraal stelt, krijg je vanzelf betere bedrijfsresultaten en daar profiteert iedereen van. Lean Thinking is de kern hiervan.

In een Lean organisatie, tenminste als je het goed doet, realiseer je je op elk niveau dat voor alles wat je doet er een betere manier is. Met de Kata faciliteer je dat.

Wil je nu zelf leren hoe je jouw organisatie naar het volgende niveau brengt met Lean, spar dan eens met één van onze adviseur op de chatfunctie. 

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden

Hierbij ontvangt u de laatste artikelen op het gebied van lean six sigma.