Alle blogsLean

Lean en Mean – een verkeerde toepassing van Lean

By 8 september 2020 november 24th, 2020 Geen Reacties
Lean en Mean

In dit artikel leg ik je uit wat ´Lean en Mean´ betekent. Er is een hardnekkig misverstand dat Lean en Mean refereert naar een efficiënte en meedogenloze manier van werken. Hierbij wordt wel eens verwezen naar een luipaard. Dit is echter niet wat Lean en Mean betekent. In dit artikel leg ik je uit hoe het echt zit.

Introductie

In de jaren negentig van de vorige eeuw maakten we in het Westen kennis met Lean. Na onderzoek in de auto industrie publiceerde John Krafcik een artikel waarin hij voor het eerst het begrip Lean introduceerde. Lean staat ervoor dat je alleen datgene doet wat nodig is om waarde voor de klant toe te voegen. Niet meer en niet minder. De bestsellers ´The Machine that Changed the World´ en ´Lean Thinking´ vulden in hoe je als organisatie de waarde voor de klant maximaliseert en verspillingen weghaalt.

Twee manieren van werken

In het Westen was het idee heel erg dominant dat arbeidskrachten maximaal uitgenut moesten worden en dat je door schaalvoordelen winsten behaalde. In Lean gaat het erom dat je de klantwaarde maximaliseert en je concentreert op de klant en alles daaraan ondergeschikt maakt. Een bijgevolg is dat verspillingen duidelijk zichtbaar worden en die kun je dan weghalen. Gevolg is dat doorlooptijden korter worden en de kosten lager.

7 verspillingen van Lean

Lean en Mean als verkeerde toepassing van Lean

In sommige organisaties ging men zich na de introductie van Lean zich concentreren op het weghalen van verspillingen zonder te kijken naar hoe je de organisatie en het proces hebt georganiseerd. Lean draait namelijk om het maximaliseren van de klantwaarde. Als je dat niet doet en je gaat verspillingen weghalen zonder deze te relateren aan de klantwaarde, dan zul je de resources die al maximaal uitgenut werden nog verder belasten. Met andere woorden, door een verkeerde toepassing van Lean kan een hoge werkdruk op de medewerkers veroorzaken.

In deze context ontstond dan ook de term ´Lean and Mean´ of in het Nederlands ´Lean en Mean´. Mean is een analoog voor het nog verder verhogen van de werkdruk op mensen door het zogenaamd toepassen van Lean. Het mag echter duidelijk zijn dat het weghalen van verspillingen zonder de vraag te stellen wie de klant is en hoe de waarde wordt gecreëerd niets te maken heeft met Lean.

Lean brengt je heel veel. Als je alleen voor het korte termijn succes gaat, dan kun je uiteraard de verspillingen weghalen. Alleen omdat je de processen hebt ingericht op het uitnutten van de resources in plaats van het maximaliseren van de klantwaarde, is dit slechts tijdelijk.

Verder lezen

Dit artikel is onderdeel van een aantal artikelen over de geschiedenis van Lean. Lees het hoofdartikel via onderstaande link!

Geschiedenis van Lean

Hoe moet het dan wel?

Wil je structureel verspillingen weghalen en daarmee het werk goedkoper, sneller, makkelijker en goedkoper maken, dan moet je beginnen met de vraag ‘Wat is waarde?’. Vervolgens kan je daarop verder het proces en de besturing inrichten. In de Lean en de Lean Six Sigma opleidingen van 5ST3PS leer je hoe je structureel resultaten boekt met Lean zonder Mean te zijn:

Lean Six Sigma Green Black Belt Certification

Laat een reactie achter