Alle blogsLean

Kakushin, Kaikaku, Kaizen – De 3K’s van verandering

By 14 januari 2021 Geen Reacties
Kakushin Kaikaku Kaizen

Kakushin, Kaikaku en Kaizen staan voor 3 verschillende vormen van verandering. Er is fundamentele verandering (Kakushin), radicale verandering (Kaikaku) en incrementele verandering (Kaizen). In dit artikel bespreek ik de verschillende vormen en leg ik ze uit met hulp van voorbeelden. Na het lezen van dit artikel weet jij de verschillende vormen te herkennen. Ook weet je voor welke verandering jij moet kiezen.

Kakushin

Kakushin staat voor fundamentele verandering. De verandering is zelfs zo groot dat het mogelijk schadelijk is. Daarom hebben we het in bovenstaand plaatje over ‘disruptive change’. Soms wordt je door externe factoren gedwongen tot fundamentele verandering.

Een voorbeeld hiervan is Videoland. Videoland was eerst een videotheek waar je video’s en later dvd’s kan huren. Je moest naar de winkel om een film op te halen en terug te brengen. Na verloop van tijd werden videotheken echter ingehaald door de concurrentie van streamingsdiensten. Videoland heeft uiteindelijk een fundamentele verandering doorgevoerd en is tegenwoordig zelf ook een streamingdienst.

Meestal is de aanleiding voor Kakushin dat je te lang hebt stilgestaan. Je bent ingehaald door concurrenten en hebt zelf niet geïnnoveerd. Het is een aantal jaren goed gegaan, maar nu vallen de cijfers toch echt tegen en moet het roer om. Met een grote reorganisatie hoop je de schade te kunnen beperken om daarna een inhaalslag te maken.

Kaikaku

Kaikaku betekent radicale verandering, oftewel innovatie. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld technologische veranderingen en/of veranderde klantwensen. Een voorbeeld hiervan is de zelfscan die je bij sommige supermarkten ziet. De zelfscan verandert het boodschappen doen voor de klant. Voor de supermarkt betekent de zelfscan dat je minder klantmedewerkers nodig hebt.

Hoewel er zeker sprake is van een verandering, is de verandering niet zo groot als bij Kakushin. Bij Kakushin was er een grote reorganisatie nodig en was het oude concept eigenlijk verouderd. Bij Kaikaku doet de supermarkt nog steeds grotendeels hetzelfde als voorheen. Er is alleen een onderdeel veranderd.

Kaizen

Kaizen staat voor geleidelijke verandering. Dit betekent dat je jouw product continu verbetert en innoveert. Een voorbeeld kan zijn het energiezuiniger maken van auto’s. Autofabrikanten zijn al jaren bezig om benzine auto’s zuiniger te maken. Dat is het doorontwikkelen van een bestaand product en dat is Kaizen. Kaizen staat voor continu verbeteren.

Ook de ontwikkeling van elektrische auto’s kan je beschouwen als Kaizen. Autofabrikanten waren bezig om hun producten continu te verbeteren. Ze waren dan ook niet weggeconcurreerd door de eerste elektrische auto. Snel daarna lanceerden andere fabrikanten hun eigen elektrische auto. Door jezelf af te vragen hoe je jouw product kan verbeteren, ben je bezig met innovatie. Dit gebeurt in kleine stapjes, maar is wel zeer effectief. Door deze innovatie blijf je bij en kan je concurreren op de markt. Kaizen is de sleutel tot innovatie en concurrentie.

Verder lezen

Lees meer over continu verbeteren.

Of volg een opleiding en leer ook om Kaizen door te voeren bij jouw organisatie: