Search
Close this search box.

Kaizen lean

Kaizen Lean

Kaizen lean ken je wellicht als de Japanse term voor continu verbeteren of continuous improvement (CI). Kaizen of in het Japans 改善 betekent verbetering en is samengesteld uit de woorden Kai en Zen. Als je in de geschiedenis van Kaizen duikt, dan kom je al snel de koppeling met het Zen Bhoedisme tegen.

Hierin heb je als basis houding dat alles wat je doet beter kan. Dit zie je ook terug in Lean en het Toyota Productie Systeem (TPS). Wellicht herinner je je nog 5S als sleutel voor verbeteren. Wil je daarover meer lezen dan kun je hier naar de longread. Verder vind je als grondhouding in het Zen Bhoedisme dat je bescheiden bent en jouw eigen rol niet overschat.

Taiichi Ohno zei niet voor niets ‘Go See Ask Why Show Respect’ Niets is makkelijker dan tijdens een Gemba walk op alles commentaar te hebben. Begrijpen hoe het systeem echt werkt en je verplaatsen in de ander kost nu eenmaal meer moeite dan overal gelijk een oplossing voor te hebben.

Toyota Way

Lean is een verzamelnaam voor methoden die gebaseerd zijn op wat je zou kunnen noemen slimmer werken in plaats van harder. De Toyota Way is de manier hoe je dat denkt te bereiken. De pijlers voor deze manier zijn Kaizen en de Gemba. Kaizen als continu verbeteren en de Gemba als sleutel voor verbeteren. Meer lezen over het ontstaan van het Toyota Productie Systeem kun je in deze longread.

Beide heb je nodig om lean te werken. Alleen is het heel erg menselijk om je vooral te concentreren op de dingen die goed gaan in plaats van je te concentreren op wat niet goed gaat. Vooral als je daarvoor zelf verantwoordelijk bent. Verspillingen ontstaan namelijk niet vanzelf. Kaizen zul je dus onderdeel moeten maken van de bedrijfscultuur en de dagelijkse manier van werken.

Dunning Kruger effect

Dunning-Kruger-effect is een bias die je hebt waarbij je jouw kennis of vaardigheden schromelijk overschat. Een voorbeeld is iemand die een succesvol project heeft gedaan en dan vervolgens denkt op dezelfde manier het volgende project te doen. In de DMAIC sta je ook eerst stil bij wat het probleem nu is en wat de huidige situatie is. Soms wil je gelijk naar een oplossing, zonder de vraag te stellen of jouw oplossing ook past op jouw probleem.

Stappen voor Lean Kaizen

Een Kaizen is een iteratieve manier van veranderen zonder al te veel vaste kaders. Belangrijk is de participatie van de Gemba die je uiteraard wel getraind moet hebben in de Lean manier van werken. Een goede Yellow Belt of een Green Belt training zorgt ervoor dat jouw mensen de competenties hebben om daadwerkelijk te verbeteren.

Vaak zie je dat in de meeste Kaizen 8 stappen worden genomen om van probleem tot oplossing te komen. Deze stappen zijn:

Stap 1: Wat is het probleem?
Stap 2: Wat weten we over het probleem?
Stap 3: Wat wordt ons doel?
Stap 4: Wat veroorzaakt het probleem?
Stap 5: Hoe lossen we dat op?
Stap 6: Hoe gaan we implementeren?
Stap 7: Hoe gaan we dat borgen?
Stap 8: Hoe maken we dit de nieuwe norm?

Vaardigheden voor Kaizen

Misschien ken je het boek Kaizen van Masaaki Imai. Hierin beschrijft hij de culturele aspecten van Kaizen en de praktische aspecten. Deze aspecten gaan over de 3 MU’s. Hoe je 5W en 2H toepast. En de relaties die je legt tussen de inputfactoren en het probleem. Door bijvoorbeeld een Ishikawa toe te passen. Kaizen is dus een set vaardigheden, een probleemoplossende methode, een kwaliteitsfilosofie. In de trainingen van 5ST3PS komt dit onderwerp terug in zowel de Lean trainingen als de Lean Six Sigma trainingen.

 

 

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Voor meer informatie lees meer in onze kennisbank

Brochure downloaden

Brochure downloaden