Search
Close this search box.

Hoe gebruik je het affinity diagram

hoe gebruik je het affinity diagram?

Het affinity diagram ken je misschien ook wel als een affinity chart, affinity mapping, K-J Method of thematic analysis. De vraag in dit artikel is hoe gebruik je het affinity diagram?

Je gebruikt als je veel ideeën of concepten hebt en je ze logisch wilt ordenen. Een affinity diagram helpt je met een brainstorm als je veel ideeën wilt verwerken. Of als je een analyse doet en verbanden wilt zien.

De probleem oplossende methode van Lean Six Sigma is de DMAIC. Met de DMAIC kun je in een aantal logische stappen van het praktische probleem tot de praktische oplossing komen. Als je trouwens meer wilt lezen, ga je NAAR DEZE LINK.

Problemen oplossen is van alle tijden en met zowel Lean als Six Sigma kijk je naar wat belangrijk is voor de klant. Uiteindelijk bepaalt de klant de kwaliteit. Denk aan de 2 hoofdregels van succesvolle ondernemingen. De eerste regel is dat de klant altijd gelijk heeft. Regel 2. Als de klant ongelijk heeft, treedt automatisch de eerste regel in werking. De klant kun je vatten met de Voice of the Customer afgekort VOC.

Critical-to-Quality CTQ

Als je helder hebt wat de klant wilt, kun je ook bepalen welke eigenschap dan kritisch is voor de klant. Dit noem je de CTQ oftewel de Critical-to-Quality. Als je een koffie bestelt, dan gaat het uiteindelijk om de smaak en de snelheid van bestelling tot aan levering. Smaak kun je weer vatten door de temperatuur, hoeveel koffie, hoeveel water. Zo kun je precies sturen op de ultieme kop koffie.

Als je een template wilt downloaden die je ondersteunt om de CTQ goed te bepalen, dan ga je NAAR DEZE LINK.

Voice of the Customer VOC

De Voice of the Customer kan soms nog best wel hoog over zijn. Vaak zie je dat mensen als je ze vraagt wat ze willen, het hebben over wat er niet is in plaats van wat ze op dat moment nodig hebben. Soms kan het ook zo zijn dat je meerdere klanten hebt. Een onderwijsinstelling heeft de student, de docent en de accrediterende instelling. Allemaal klanten maar allemaal met verschillende belangen.

Dus hoe breng je dan in kaart wat kritisch is? De accrediterende instelling verlangt kwaliteit. De student een diploma. En sommige studenten optimaliseren hun leerervaring door met minimale inspanning een maximaal resultaat te zoeken. Wel Lean trouwens. Als je te maken hebt met verschillende belangen of percepties, dan leent een affinity diagram bij uitstek om dit in kaart te brengen.

Affinity Diagram

Het eerste wat je doet is een facilitator aanwijzen en de groep samenstellen. Samen gaan jullie je over een idee buigen. In het voorbeeld bij dit artikel zie je een uitgewerkte affinity chart voor een oplaadstation. We hebben 2 elementen gelakt.

Als eerste stel je de centrale vraag. In dit geval ging het erom waaraan een oplaadstation moet voldoen. Je vraagt de groep om zoveel mogelijk ideeën op post-its te schrijven. En als iedereen klaar is, vraag je de groep om dezelfde ideeën bij elkaar te doen. En vervolgens ga je als je alle dubbele meldingen eruit hebt ze groeperen. Tenslotte geef je elke groep een naam.

Kano analyse

Je hebt gezien hoe je makkelijk in korte tijd veel ideeën kunt groeperen met het affinity diagram of affinity chart. Zeker als je te maken hebt met verschillende invalshoeken. Als je dan kijkt naar de klant, dan kun je met een Kano-analyse bepalen welke eigenschappen noodzakelijk zijn en welke het onderscheid gaan maken.

Meer lezen over het Kano-model DOE JE HIER.

hoe gebruik je het affinity diagram samengevat

Of je nu een Lean Green Belt, een Lean Six Sigma Green Belt, een Lean Black Belt of een Lean Six Sigma Black Belt bent, alles start met die ene vraag. Wat wil de klant? Daarom gaan we in de eerste les van onze opleidingen hier ook mee aan de slag en maken we dit specifiek op de situatie van de cursist. Alles volgens het principe wat je vandaag leert kun je morgen toepassen. 

Latest Post

At 5ST3PS we have one foot in science and one foot in practice. This enables us to combine the knowledge of both worlds and use it in our courses. On this page we share some papers to share our scientific knowledge.

Brochure downloaden

Brochure downloaden