Alle blogsLean

De 7 verspillingen van Lean – Muda & Waste elimineren

By 18 mei 2020 juli 30th, 2020 Geen Reacties
7 verspillingen Lean

Veel processen hebben te maken met verspillingen. Deze verspillingen kunnen gevolgen hebben voor je bedrijf zoals klantverlies of geldkwesties. Verspillingen zijn er in veel verschillende vormen. Met de Lean methode leer je hoe je de 7 verspillingen kan herkennen en tevens ook hoe je deze verspillingen wegneemt.

Verspillingen in de vorm van Muda

Aangezien de 7 verspillingen van Lean voor problemen kunnen zorgen in een proces willen we deze uiteraard wegnemen. Voordat we echter zo ver zijn dat we deze verspillingen weg kunnen halen, moeten we ze eerst kunnen vinden. Wanneer de dokter een operatie moet doen en iets moet weghalen, moet hij of zij immers ook eerst weten waar er iets weggehaald moet worden.  Om verspillingen te kunnen detecteren moeten we weten met welke vormen van verspilling we te maken hebben. Verspillingen vallen onder te verdelen in 4 categorieën. Namelijk Muda Type I, Muda Type II, Mura en Muri.

Verspillingen in de vorm van Muda Type I

Met Muda Type I bedoelen we het noodzakelijk kwaad in een proces. Dit zijn taken of handelingen in een proces wat voor je klantwaarde niets toevoegt maar toch voor je bedrijf of voor de wet noodzakelijk is.

Verspillingen in de vorm van Muda Type II

Muda Type II staat centraal in dit verhaal, omdat deze categorie alles te maken heeft met Waste, ook wel de 7 verspillingen binnen Lean. Deze 7 verspillingen noemen we in de Lean Methode onder de verzamelnaam TIMWOOD. TIMWOOD Staat voor:

Transport

Denk maar aan het verplaatsen van een voorwerp van een bureau naar het andere bureau.

Inventory

Voorraad, wat bijvoorbeeld eigenlijk maar in een magazijn staat voor het geval dat een klant het wil bestellen.

Motion

Beweging van de ene plaats naar de andere plaats of zelfs overbodige armbewegingen vallen hier al onder.

Waiting

Wachten is een Waste vorm waar gegarandeerd iedereen wel mee te maken heeft gehad. Het is vervelend wanneer je op iemand of iets moet wachten voordat je eindelijk jouw taak kan vervullen.

Overproducing

Overproduceren is niet alleen zonde van je tijd, maar ook van je geld en middelen. Als een klant om 4 stoelen vraagt, waarom zou je er dan 5 of 6 maken? Als je ze opslaat dan vallen ze onder voorraad, wat ook een Waste vorm is.

Overprocessing

Teveel handelingen die overbodig kunnen zijn. In plaats van een proces in 8 stappen te doorlopen, zou het misschien efficiënter zijn om deze indien mogelijk terug te dringen naar bijvoorbeeld 6 stappen.

Defects

Fouten zijn nooit de bedoeling in een proces. Of het nou een productiefout, een leveringsfout of een administratiefout is, fouten kosten altijd tijd en geld en kunnen zelfs ervoor zorgen dat je klanten verliest.

Skills

Hoewel dit niet bij iedere bron wordt geschreven is er ook nog een achtste vorm van verspilling die hoort bij TIMWOOD(S). Namelijk “Skills” (vaardigheden). Wanneer je team bepaalde vaardigheden niet beheerst dan leidt dit waarschijnlijk tot Defects.

Deze 8 verspillingen zijn handelingen die geen waarde toevoegen voor de klant en waar de klant dus niet voor betaalt. Het voegt ook niets toe voor het bedrijf of voor de wet, dus is het pure waste. Deze verspillingen moeten zoveel mogelijk uit het proces geschrapt worden voor een efficiëntere workflow.

Verspillingen in de vorm van Mura

Mura houdt in dat er een onevenredige verdeling is qua taken. Denk bijvoorbeeld maar aan een fabriek waarbij één monteur veel meer moet doen dan de andere monteur. Dit zorgt er voor dat de ene monteur wellicht gestrest raakt en de andere zich juist verveelt.

Verspillingen in de vorm van Muri

Muri kan vaak het gevolg zijn van Mura. Muri is overbelasting. Een bepaalde schakel in het proces wordt dermate belast dat de druk hem of haar teveel wordt. Een machine die stuk gaat of een persoon die van overspanning naar huis moet. Net als de eerdergenoemde groepen wordt dit gezien als verspilling en daarom moet het weggenomen of zoveel mogelijk verminderd worden.

De 7 verspillingen in een Lean proces wegnemen of reduceren

Je weet nu wat de 7 verspillingen (of 8 verspillingen) in de Lean methode zijn en dat we ze categoriseren onder Muda Type II, ook wel: Waste. Ook heb je geleerd wat de andere vormen van verspillingen zijn. Nu dat je dit weet, kunnen we door naar wellicht het belangrijkste segment. Namelijk hoe je deze verspillingen wegneemt uit je proces.

Je kan de vele vormen van verspilling in je proces detecteren door een Value Stream Map (VSM) sessie uit te voeren. Hiermee leg je het hele proces bloot en zie je vervolgens exact waar je het proces kan optimaliseren.

Muda Type I reduceren

Muda Type I valt nooit helemaal weg te nemen, omdat we op organisatieniveau, dan wel wettelijk niveau ons te houden hebben aan regels en protocollen. Het invullen van verplichte formulieren voor de administratie zou hier bijvoorbeeld onder vallen. Wat we hier kunnen doen, is de momenten dat deze formulieren ingevuld moeten worden zo efficiënt mogelijk indelen qua tijd en mogelijk de minder belangrijke formulieren op een andere manier aan bod laten komen. Kortom, je wilt deze vorm van verspillingen niet wegnemen, simpelweg omdat het niet kan. Wel kan je proberen om de tijd die je hieraan spendeert te reduceren en proberen om dit proces efficiënter te laten verlopen.

Muda Type II wegnemen

Gelukkig valt Muda Type II wel weg te nemen. Alles wat onder deze categorie valt, is pure verspilling, oftewel: Waste. Hoe haal je Waste weg uit een proces? Zodra je met een VSM Sessie het gehele proces in kaart hebt gebracht dan zal je gelijk zien waar Waste zit. Zodra je Waste waarneemt, is het vrij simpel. Alles wat je identificeert als pure verspilling meteen uit je proces schrappen.

Mura en Muri herstructureren

Onevenredige verdeling en overbelasting volgen elkaar vooral op. Wanneer je Mura in je proces aanpakt, bestaat er een kans dat je de Muri gelijk meesleept. Om die reden moet je in je proces kijken of de werkbelasting uit balans is. Indien dit het geval is, dan is het een kwestie van oplossingen zoeken om het werk weer terug in balans te krijgen. Dit kan wellicht door te schuiven met taken. Zo kan je iemand die overbelast is wat werk afhandig maken en die persoon meer laten focussen op de dingen die fundamenteel zijn voor zijn of haar rol in het proces.

Verder lezen

Andere blogs over de Lean Methode en Waste die je misschien interesseren:

Verspillingen in niet-productie processen

Warehouse Process Wastes – The Typical Wastes In Warehouse Processes

LEAN in 3 Stappen

 

Ben je geïnteresseerd in de Lean Methode of wil je leren om processen met zo min mogelijk verspillingen te creëren? Neem dan eens een kijkje op deze pagina’s om meer te weten te komen over Lean en Lean Six Sigma.

Lean green belt

Lean black belt

Lean six sigma green belt

Lean Six Sigma Black Belt

Indien je vrijblijvend advies wil vragen dan kan dit uiteraard ook via info@5st3ps.nl.

Laat een reactie achter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij de eerste 20 modellen van het boek Modellen voor Agile werken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Subscribe

*

indicates required

 

Voornaam

*

 

Achternaam

*

 

E-mailadres

*

 

Telefoonnummer

*