Met coaching voor Continue Leren en Continu Verbeteren bedoelen we dat je de medewerkers traint in het denken volgens continu verbeteren. Concreet betekent dit dat je steeds de vraag stelt of er nog een betere manier is. Vaak is er een betere manier, maar is er tijd en geld nodig om dat te bereiken. Bepaal dan samen of het nu de moeite waard is om die betere manier na te streven. Door regelmatig deze vraag te stellen, raakt de medewerker gewend aan deze manier van werken. Met continu verbeteren zet je eerst een werkend product neer. Daarna kijk je wat mogelijke verbeterstappen zijn. Als er tijd voor is, ga je die verbeterstappen één voor één oppakken en afronden.
Communicatie voor CLCV
Dit betekent dat je uitlegt waarom Continue Leren en Continu Verbeteren belangrijk zijn. Het is belangrijk om mee te gaan in de ontwikkelingen op de markt en innovatie van concurrenten. Als de klant een nieuwe functie verlangt, dan gaan we die maken. Of we kijken hoe ons product beter voldoet aan een bestaande klantwens. Zo zorgen we er voor dat ons product concurrerend blijft.
We doen verandering in kleine stapjes om verschillende redenen. Ten eerste is het risico op fouten kleiner als je stapje voor stapje verbetert. Je kan dan elk stapje testen en als het niet werkt, ga je een stapje terug. Ten tweede verandert de markt en de klantwens voortdurend. Als je in langlopende projecten werkt, dan riskeer je dat de klantwens/markt is veranderd als je met het project klaar bent. Ten derde is het voor medewerkers meer motiverend om elke maand een project af te kunnen ronden. Dit geeft meer voldoening.
Continue Leren en Continu Verbeteren en Betrokkenheid van medewerkers
Motiverende prikkels
Een glas is halfvol of halfleeg. Stel je voor dat je van een wekelijkse verkoop van 10 producten naar een wekelijkse verkoop van 20 producten gaat. De concurrentie verkoopt er 100 per week dus je bent er nog niet. Toch moet je de stijging in jouw verkoop koesteren. Vier dit resultaat en ga door op de ingezette weg. Het is veel motiverende om je te focussen op wat er wel goed gaat. Je komt dan vanzelf uit bij het resultaat dat je wilt halen: 100 producten per week verkopen. Dus in plaats van het doel focus je meer op het proces voor Continue Leren en Continu Verbeteren.
Continue Leren en Continu Verbeteren
Coaching voor Continue Leren en Continu Verbeteren (CLCV)